פול אוסטר, מחשובי הסופרים בעולם, הלך לעולמו בגיל 77

הסופר היהודי-אמריקני פול אוסטר הלך לעולמו בגיל 77 בביתו שבברוקלין, בתום מאבק במחלת הסרטן. הוא פרסם עשרות ספרים שהפכו לרבי מכר, בהם "הטרילוגיה הניו-יורקית", ארמון הירח", "מוזיקת המקרה", "מר ורטיגו" והאוטוביוגרפיה "מהיד אל הפה"

זמן צפייה: 00:21

הסופר היהודי-אמריקני פול אוסטר הלך אמש (שלישי) לעולמו בגיל 77 בביתו שבברוקלין בתום מאבק במחלת הסרטן. אוסטר נחשב לאחד הסופרים החשובים בעולם - שפרסם עשרות ספרים שהפכו לרבי מכר. ספרו האחרון, "באומגרטנר", יצא לאור ב-2023 בישראל.

אוסטר נולד ב-3 בפברואר 1947 בניוארק שבניו ג'רזי, ולמד ספרות אנגלית וספרות משווה באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק. בין ספריו הבולטים: "הטרילוגיה הניו-יורקית", "בארץ הדברים האחרונים", "מוזיקת המקרה", "ארמון הירח", "מר ורטיגו", "המצאת הבדידות" והאוטוביוגרפיה "מהיד אל הפה".

בעת לימודיו בתיכון התגרשו הוריו והוא עזב עם אמו ואחותו את הבית - וביקר במדינות שונות בעולם. ב-1966 חזר לארה"ב ולמד ספרות באוניברסיטת קולומביה - שם הכיר את את הסופרת לידיה דייוויס, והשניים נישאו. אוסטר, שלא התגייס לצבא בשל בריאות לקויה, עבד כספן בספינת משא. באותה עת כתב את היצירות "בארץ הדברים האחרונים" ו"ארמון הירח".

פול אוסטר, 2017
פול אוסטר, 2017 | צילום: רויטרס

ב-1971 נסעו אוסטר ודיוויס לצרפת ותרגמו ספרים ומאמרים לאנגלית. בספרו האוטוביוגרפי "מהיד אל הפה" הוא כתב על הקשיים בחייו: "כל דבר שנגעתי בו נכשל. נישואיי הסתיימו בגרושין, עבודתי כסופר הידרדרה והייתי שקוע במצוקות כספיות. אינני מדבר על גירעון מעת לעת או על איזה הידוק חגורה זמני - אלא על מחסור כספי קבוע, נוגש, כמעט חונק, שהרעיל את נשמתי והעמיד אותי במצב של בהלה תמידית. לא יכולתי להאשים אלא את עצמי בלבד".

הקריירה הספרותית של אוסטר הותנעה למעשה ב-1982, אז פרסם את "המצאת הבדידות", ספר זיכרונות שבו תיאר את מערכת היחסים עם אביו. הרומן הראשון שכתב, "עיר הזכוכית", נדחה על-ידי 17 הוצאות לאור לפני שפורסם בקליפורניה ב-1985. הספר הפך לפרק הראשון ביצירתו המפורסמת ביותר, "הטרילוגיה הניו-יורקית" - שלושה רומנים שנכרכו מאוחר יותר לספר אחד - שנחשבת לאחד מ-25 הרומנים המשמעותיים ביותר בניו יורק ב-100 השנים האחרונות, לפי דירוג ניו יורק טיימס.

פול אוסטר, 2006
פול אוסטר, 2006 | צילום: רויטרס

ב-2022 נעצר בנו דניאל והואשם בהריגה ורצח ברשלנות של בתו התינוקת לאחר שנטלה הרואין ופנטניל שבהם השתמש. כשבוע לאחר מכן מת בנו גם כן ממנת יתר. ב-1998 ביקר אוסטר בפעם הראשונה בישראל, ולאחר מכן הגיע לארץ פעמים נוספות. ב-2010 הגיע לירושלים לפסטיבל הסופרים הבינלאומי.