ההפגנות בארה"ב מחריפות: מוחים ניפצו שמשות, סטודנטים סולקו

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה פרצו באישון לילה לבניין מרכזי בקמפוס, והקימו בריקדות במתחם כדי להקשות על פינויים. מוקדם יותר הודיעה הנהלת המוסד על השעיית סטודנטים שסירבו להתפנות ממאהל המחאה בקמפוס, וגם באוניברסיטת קורנל בניו יורק נקטו בצעד דומה. הבית הלבן: "הנשיא ביידן מגנה את השימוש במושג אינתיפאדה, לדברי שנאה אין מקום בארה"ב"

זמן צפייה: 04:01

ההפגנות בקמפוסים בארצות הברית עולות מדרגה: עשרות מפגינים פרו-פלסטינים רעולי פנים ניפצו הבוקר (שלישי) שמשות בבניין "המילטון" באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק - והשתלטו עליו. במסגרת ההפגנה, שהתרחשה באישון לילה לפי השעון המקומי, המוחים הקימו בריקדות במתחם, כדי להקשות על פינויים.

ברשת CNN דווח כי לפחות 200 מפגינים מתבצרים בבניין. לדברי תא הסטודנטים "למען צדק לפלסטין", לפי שעה, הבניין נמצא בשליטת המפגינים. כמו כן, המוחים תלו על הבניין שלט ועליו הכיתוב "אינתיפאדה" - והתעמתו עם סטודנטים יהודים בכניסה לבניין. הנהלת האוניברסיטה ייעצה לסטודנטים ולאנשי הסגל להימנע מלהגיע לקמפוס.

הבית הלבן גינה את התנהלות המפגינים הפרו פלסטינים. "הנשיא ביידן מגנה את השימוש במונח אינתיפאדה והוא התייצב כל חייו נגד אנטישמיות ורטוריקה אלימה" מסר סגן דוברת הבית הלבן, שהוסיף כי לצד כיבוד חופש הביטוי יש לוודא שההפגנות מתנהלות על פי חוק. "לדברי שנאה וסמלי שנאה אין מקום בארה"ב", הוסיף.

Whatsapp Image 2024 04 30 At 0
מפגינים פרו-פלסטינים באוני' קולומביה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הודיעה אוני' קולומביה, מוקד המחאה המרכזי, כי החלה להשעות סטודנטים שסירבו להתפנות ממאהל המחאה אחרי הדד-ליין שנקבע לכך. לפי הנהלת המוסד, הסטודנטים המושעים לא יורשו להשלים את הסמסטר או לסיים את לימודיהם (אלה שבשנת הלימודים האחרונה), וכן להיכנס לשטח המעונות ובנייני הלימוד באוניברסיטה.

דובר האוניברסיטה בן צ'אנג הסביר אתמול בתדרוך לכתבים: "התחלנו להשעות סטודנטים כחלק מהמאמצים לשמור על הביטחון בקמפוס. המאהל יצר סביבה לא-ידידותית עבור רבים מהתלמידים וחברי הסגל היהודים, וכן הסחת דעת רועשת שהפריעה ללימוד".

Whatsapp Image 2024 04 30 At 1
שמשות מנופצות באוני' קולומביה | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2024 04 30 At 1
מפגינים פרו-פלסטינים השתלטו על בניין באוני' קולומביה | צילום: רויטרס

בצל הביקורת על הנהלת האוניברסיטאות שאינה עושה די כדי לטפל בהפגנות - קולומביה היא לא היחידה שנוקטת צעד כזה נגד המפגינים. גם באוני' קורנל באית'קה שבמדינת ניו יורק הודיעו על השעיית סטודנטים שסירבו להעביר את מאהל המחאה בקמפוס למיקום אחר.

לדברי נשיאת האוניברסיטה מרתה פולק, "ניסינו לשוחח עם המפגינים ונמשיך לעשות זאת - אבל בקרוב נצטרך להגיע לפיתרון שמכבד את המדיניות שלנו, שומר על ביטחון הקהילה - ועל הזכויות של כולם".

אתמול פרצו עימותים אלימים בין מפגינים פרו-פלסטינים ופרו-ישראלים באוניברסיטת UCLA שבלוס אנג'לס. זאת, אחרי שפרצו את המחסום שנועד להפריד בין המוחים משתי הקבוצות. לפי דיווח ב"רויטרס", המפגינים משני הצדדים התקוטטו, דחפו זה את זה וצעקו סיסמאות ועלבונות אלה כלפי אלה. העימותים נמשכו עד שמשטרת הקמפוס הפרידה בין קבוצות המפגינים.