ביידן: "אין מקום לגזענות ונאומי שנאה נגד סטודנטים יהודים"

נשיא ארה"ב נשא נאום והתייחס להפגנות הפרו-פלסטיניות האלימות בכמה מהאוניברסיטאות במדינה. ואמר כי "יש חופש ביטוי, והזכות להפגין קיימת - אבל יש גם את שלטון החוק. הפגנות אלימות הן נגד החוק"

זמן צפייה: 03:59

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס היום (חמישי) להפגנות הפרו-פלסטיניות האלימות שמתרחשות בימים האחרונים באוניברסיטאות אמריקניות. ביידן אמר כי "אין מקום לנאומי שנאה נגד סטודנטים יהודים, אין מקום לגזענות באמריקה".

עוד אמר ביידן: "כולנו ראינו את התמונות, והן העמידו במבחן שני עקרונות אמריקנים בסיסיים. הראשון הוא הזכות לחופש הביטוי, והשני הוא שלטון החוק. יש חופש ביטוי, וקיימת הזכות להפגין אבל יש גם שלטון החוק. אנחנו מדינת חוק, אזרחים שומרי חוק - הפגנות אלימות הן נגד החוק. אין מקום לנאומי שנאה נגד סטודנטים יהודים ואין מקום לגזענות באמריקה". כשנשאל האם ההפגנות גרמו לו לשקול מחדש את המדיניות כלפי המלחמה בעזה, השיב כי "לא".

מפגינים פרו פלסטינים באוני' קולומביה
מפגינים פרו פלסטינים באוני' "קולומביה" | צילום: רויטרס

במהלך הלילה מאות שוטרים ממשטרת לוס אנג'לס ומחלקת השריף של המחוז פרצו למתחם המחאה הפרו-פלסטיני שהוקם בקמפוס אוניברסיטת קליפורניה (UCLA), וכוחות רבים מוזרמים למקום. זאת, לאחר שהנהלת האוניברסיטה הורתה למפגינים לפרק את המתחם, ואיימה כי מי שלא יעזוב "יהיה נתון לצעדים מנהלתיים".

משטרת לוס אנג'לס הזהירה את קהל המפגינים במתחם כי המאהל שהקימו בקמפוס הוא "התאספות בלתי חוקית", והורו להם להתפזר. כמו כן, האוניברסיטה עברה ללימודים מרחוק עד לסוף השבוע לאחר שבמהלך הלילה נרשמו עימותים אלימים במתחם המחאה הפרו-פלסטינית בה נפצעו 15 אנשים, ביניהם אחד שנדרש לטיפול רפואי בבית החולים. בנוסף, כלי רכב נצפה נוסע במהלך הלילה ברחבי המתחם, כשעליו סמלים נאציים שונים, לרבות צלב קרס המשולב בתוך מגן דוד.

בפנייה לקהילות היהודיות ברחבי העולם בצל העלייה המטרידה באנטישמיות והאלימות כלפי סטודנטים יהודים בקמפוסים בעולם ובעיקר בארה"ב, אמר היום נשיא המדינה יצחק הרצוג: "עם ישראל איתכם. אנו שומעים אתכם. אנו רואים את האיבה החסרת בושה והאיומים. אנו מרגישים את הפגיעה, את הפרת הנאמנות והפרת הידידות. אנחנו חולקים איתכם את החששות והדאגה".

נשיא המדינה גינה את ההפגנות בארה"ב, ואמר: "אנו רואים מוסדות אקדמיים בולטים, היכלי היסטוריה, תרבות וחינוך מזוהמים בשנאה ואנטישמיות הניזונים מהתנשאות ובורות, ומונעים מכשלים מוסריים ודיסאינפורמציה. אנו צופים באימה כיצד זוועות 7 באוקטובר נגד ישראל נחגגות ומוצדקות". הרצוג הדגיש: "אנו שומעים אתכם. אנו מכירים במאמצים ההרואיים שלכם. אנו עומדים לצידכם - ואנו כאן בשבילכם".