בג"ץ הגיוס: אושרה עוד ארכה להגשת תשובת הממשלה

מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן אישר לממשלה ארכה נוספת, הפעם של 16 ימים - לגיבוש הסכמות בנושא חוק הפטור מגיוס לחרדים. הממשלה, שנימקה את בקשתה בכך ש"טרם מונה עו"ד פרטי לייצוג המדינה בבג"ץ", תידרש להגיש את תגובתה עד ל-16 במאי

זמן צפייה: 01:08

ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, אישר היום (חמישי) את בקשת הממשלה לקבלת דחייה במועד הגשת תגובתה לחוק הפטור מגיוס לחרדים, שנדחה ל-16 במאי. הממשלה ביקשה לדחות את המועד האחרון להגשת התגובה מ-30 באפריל ל-20 במאי, אך בית המשפט לא נענה לבקשה במלואה - ואישר דחייה של 16 ימים בלבד.

בבקשת הארכה שהגיש מזכיר הממשלה יוסי פוקס, הוא טען כי הממשלה טרם הספיקה למנות עו"ד פרטי לייצוגה בדיון בעתירות נגד חוק הפטור מגיוס, לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה כי היא מאשרת למדינה ייצוג נפרד בבג"ץ, "בשל חג הפסח, וימי הזיכרון והעצמאות המצויינים בסמיכות לחג".

כמו כן, טען מזכיר הממשלה כי בימים שלפני פקיעת מועד הגשת התגובה, "התרחשו אירועים ביטחוניים משמעותיים אשר לא אפשרו התקדמות ממשית במתווה הגיוס המתגבש מול הגורמים הרלוונטיים". הוא הוסיף: "חג הפסח בפתח ויימשך עד ל-30 באפריל - היום שבו הממשלה אמורה להגיש את תשובתה לבג"ץ. רק לאחריו ניתן יהיה לשכור את שירותיו של עו"ד פרטי לייצוג הממשלה בעתירות, מבלי שעורך הדין יספיק להכין את התיק".

רה"מ בנימין נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
רה"מ בנימין נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס / יונתן זינדל, פלאש 90

מזכיר הממשלה המשיך וכתב כי "לאחר החג מצויינים ימי הזיכרון והעצמאות, תקופה שבמהלכה ממילא הכנסת נמצאת בפגרה", ולכן הממשלה מבקשת ארכה עד ל-20 במאי להגשת התשובה, "שתכלול את מתווה הגיוס שהתגבש בממשלה". כמו כן, פוקס ציין כי במכתבו של רה"מ נתניהו מסוף מרץ שצורף לכתב התשובה מטעם המדינה, ביקש ראש הממשלה מבית המשפט "שלא לקבל החלטה בשאלת הגיוס ובשאלות הכרוכות בה במשך 30 יום, על מנת שיתאפשר לממשלה להשלים את עבודת המטה המקצועית בנושא ולהגיע להסכמות הנדרשות", מה שהממשלה לא הספיקה לעשות, לטענתה, בעקבות האירועים הביטחוניים האמורים.

שופטי בג"ץ בדיון חוק הנבצרות
שופטי בית המשפט העליון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הממשלה, כזכור, כבר ביקשה וקיבלה מספר דחיות למועד האחרון לגיבוש הסכמות בסוגיית הגיוס, האחרונה שבהן הייתה ארכה של כ-30 ימים שביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו מבג"ץ, עד ל-30 באפריל. הדיון בעתירות בבג"ץ בנושא חוק הפטור מגיוס לחרדים יתקיים ב-2 ביוני בשעה 9:00, בהרכב מורחב של תשעה שופטים: ממלא-מקום נשיא העליון השופט עוזי פוגלמן, והשופטים יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ.