היועמ"שית סירבה לייצוג פרטי לממשלה בעתירה נגד החלטתה

פרסום ראשון: היועצת המשפטית לממשלה סירבה לבקשת מזכיר הממשלה יוסי פוקס לקבל ייצוג נפרד בעתירה שהוגשה לבג"ץ נגד החלטת הממשלה, לפיה משרדיה יוכפפו לכל ייצוג משפטי נפרד שייצג אותה - ולא לייעוץ המשפטי

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועמ''שית גלי בהרב-מיארה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

פרסום ראשון: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה דחתה היום (חמישי) את בקשת מזכיר הממשלה יוסי פוקס לייצוג משפטי נפרד בעתירה נגד החלטת הממשלה לפיה משרדי הממשלה יהיו כפופים לכל ייצוג משפטי נפרד שייצג את הממשלה, ולא לייעוץ המשפטי.

בחודש שעבר אישרה בהרב-מיארה ייצוג משפטי נפרד לממשלה בעתירות בנושא חוק הגיוס. לאחר מכן, הממשלה העבירה החלטת ממשלה, לפיה המשרדים יהיו כפופים באופן גורף לכל ייצוג פרטי שיינתן לממשלה - ולא לייעוץ המשפטי. היועמ"שית הביעה את התנגדותה להחלטה, ולבג"ץ הוגשה עתירה בנושא על ידי עורך הדין יובל יועז, בשם ארגון "משמר הדמוקרטיה".

לאחר הגשת העתירות, ובידיעה כי תצטרף לעמדת העותרים, הממשלה ביקשה מהיועמ"שית ייצוג נפרד לדיון בעתירה, אך היא כאמור סירבה לכך.

Whatsapp Image 2023 08 27 At 1
מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, יחד עם רה"מ נתניהו | צילום: רויטרס

לאחר פקיעת תוקפו של חוק הגיוס הנוכחי ורגע לפני הדיון בבג"ץ בנושא, מלשכת ראש הממשלה נמסר אתמול כי ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ואותו הגיש שר הביטחון דאז וחבר הקבינט המצומצם כיום, השר בני גנץ  - "כדי לגשר על המחלוקות ולהביא להסכמה רחבה". גורם בסביבת רה"מ מסר כי נציגי המפלגות החרדיות עודכנו מראש במהלך ונתנו הסכמתם באופן עקרוני - אך טרם קיבלו אישור מהרבנים לכך.

החוק, שקודם בכנסת הקודמת כ"תיקון 26 לחוק שירות הביטחון", הוכן על ידי מערכת הביטחון לאחר עבודת מטה יסודית. הממשלה תתכנס מחר כדי לאשר את החלת דין הרציפות על הצעת החוק, והוא קורא לכל הסיעות שתמכו בהצעה בכנסת הקודמת, ביניהם יש עתיד, העבודה וישראל ביתנו, להצטרף להצעה. יש לציין כי החוק אושר זמן רב לפני תחילת המלחמה - וכעת צרכי צה"ל שונים בתכלית.