אחרי דיונים ללא הסכמות: מעל 30 שופטים מונו לבתיהמ"ש המחוזיים

בעיכוב רב, שנגרם בעקבות חילוקי דעות בין הצדדים בוועדה, ולאחר ביקורת שמתח ממלא מקום נשיא ביהמ"ש העליון פוגלמן על שר המשפטים לוין, הוועדה לבחירת שופטים מינתה עשרות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בירושלים, בתל אביב ובבאר שבע

זמן צפייה: 01:27

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום (חמישי) מעל ל-30 שופטים חדשים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, באר שבע וירושלים, זאת לאחר שבכינוסיה האחרונים של הוועדה היא אינה מינתה מספר מספק של שופטים ביחס לחוסר הקיים, בעקבות חילוקי דעות בין החברים השונים. בין המינויים, השופט בני שגיא מונה לנשיא בית המשפט המחוזי בב"ש, והשפט אבי לוי מונה לסגן נשיא במחוזי בחיפה.

עוד בין המינויים, השופט רון סולקין מונה לבית המשפט המחוזי מרכז ועו"ד דוד זיילר מונה לשופט בירושלים. בדיון האחרון של הוועדה לפני כשבועיים, עיקר המחלוקת נסובה סביב סולקין, שאותו "הריצו" נציגי הימין בשל מספר הפסיקות הרב שלו בפשיעה במגזר הבדואי. ח"כ קארין אלהרר ונציגי לשכת עורכי הדין התנגדו אז נחרצות למינויו. לוין דרש מינוי פה אחד - והתנגד למועמדים של השופטים.

שופט העליון עוזי פוגלמן
ממלא מקום נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני כשבועיים הסתיימו דיוני הוועדה בלי הסכמות. על-פי לוח הזמנים, יושבי הוועדה היו אמורים לבחור באותו היום שופטים גם לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, המרכז והשלום בירושלים - אך דבר זה לא התרחש, על אף שהתקיימו דיונים בנושא. בתום הוועדה, ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן ושר המשפטים, יריב לוין, הודיעו במשותף כי נבחרו שופטי תעבורה מכהנים לשופטי בית משפט השלום בלבד.

יומיים לאחר מכן, פוגלמן מתח ביקורת על על לוין, כשבטקס השבעת שופטים ורשמים בכירים בבית הנשיא אמר: "אין זה סוד כי הליך מינוי השופטים בעת האחרונה לא נעדר מחלוקות; לעתים אף נוקבות". הוא הוסיף: "צר לי שלא זכינו לכך שבמעמד זה יצהירו אמונים גם שופטים ממחוזות ירושלים ובאר שבע. אני תקווה כי בעתיד הקרוב נזכה למנות שופטות, שופטים, רשמות ורשמים במחוזות נוספים. מדינת ישראל זקוקה לכל אחד ואחת מהם".

לוין נשא דברים גם הוא: "אי אפשר שלא להתרשם מהפסיפס האנושי המגוון ויוצא הדופן, אשר יוצרים השופטים והרשמים אשר התמנו בחודשים האחרונים. בחירתם של שופטים ורשמים משכבות העם השונות, בדרך שתבטא את היותה של מערכת המשפט שייכת לכולם ופתוחה לכולם, היא מטרה שבעיני אין כל קושי לעמוד בה. חרף זאת, הבחירה הפעם הייתה מורכבת, שכן אין זה סוד שקיימים חילוקי דעות לא מעטים בשאלת מינויים של שופטים ובאשר לדרך בה נכון לבצע מינויים אלה.  דווקא משום כך, ונוכח מציאות המלחמה בה אנו נתונים, ראיתי חשיבות עליונה לעמוד על כך שכלל המינויים יבוצעו בהסכמה רחבה מאוד".