"עדיפות עליונה": גמילאל מקדמת מאבק בחרם האקדמי על ישראל

ברקע המחאות באוניברסיטאות בארה"ב, ובעקבות העלייה המדאיגה בחרמות על מוסדות אקדמיים וחוקרים ישראלים, שרת המדע קיימה דיון בהשתתפות בכירים מעולם המדע והמחקר, בסופו סוכם על גיבוש טיוטת הצעת מחליטים לממשלה: "לא ניתן לאנטישמיים ופעילי חרם על ישראל לערער על יכולתם של חוקרינו להשתתף בפרויקטים ובמאגרי מידע מדעיים משותפים"

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת קולומביה
הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת קולומביה | צילום: רויטרס

בעקבות עלייה מדאיגה בחרם על מוסדות אקדמיים וחוקרים ישראלים וברקע ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות בארצות הברית, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל קיימה היום (חמישי) דיון מורחב בהשתתפות בכירים מעולם המדע והמחקר. בתום הדיון, סוכם על גיבוש טיוטת הצעת מחליטים שתגובש ותוצג ביום חמישי הבא, ותתמקד בניסוח תוכנית בין-משרדית ותקצוב המאבק בחרם על מוסדות אקדמיים וחוקרי מדע.

המשתתפים ציינו כי החרם הינו אירוע חסר תקדים ו"צונאמי" ממשי עם השלכות ארוכות טווח על האקדמיה, ההיי-טק הישראלי והתעשייה הביטחונית. כמו כן, הם צפו כי הוא ייארך גם לאחר תום המלחמה. עוד צוין כי הנזקים שנגרמים כבר נצפים, והנושא הוא קריטי משום שאיכות מדעית תלויה בשיתופי פעולה, ופגיעה בהם תביא לפגיעה מהותית.

גמליאל טענה כי "האלימות והאנטישמיות שאנו עדים להן בקמפוסים ובאוניברסיטאות ברחבי העולם, משפיעים ישירות על חוקרים וסטודנטים ישראלים יהודים ופוגעים ביכולת שלהם לקדם ידע ולתרום להתפתחות המדעית והטכנולוגית".

השרה גילה גמליאל
השרה גילה גמליאל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מפגינים פרו פלסטינים באוני' קולומביה
מפגינים פרו פלסטינים באוני' "קולומביה" | צילום: רויטרס

היא ציינה כי ממשלת ישראל רואה בנושא זה עדיפות עליונה וכי יינקטו כל הצעדים הנדרשים להגנה על חופש המחקר ושיתוף הפעולה האקדמי הבינלאומי של חוקרים ישראלים. עוד הוסיפה: "עלינו לגרום לעולם להבין שחרם מדעי על ישראל יפגע בהתפתחות הטכנולוגית הגלובלית, בזכות ההמצאות והפיתוחים הישראליים המשמעותיים - וזהו הפסד ענק למדע ולחדשנות".

גמליאל אמרה בתום הדיון: "ישראל היא מעצמה מדעית-טכנולוגית עולמית, ושיתוף הפעולה האקדמי הוא קריטי להמשך הצלחתנו. לא ניתן לאנטישמיים ופעילי חרם על ישראל לערער על יכולתם של חוקרינו להשתתף בפרויקטים משותפים ובמאגרי מידע מדעיים משותפים. כבר בשבוע הקרוב נגבש שורה של צעדים אופרטיביים למאבק בתופעה מסוכנת זו ונגיש הצעת מחליטים".

בין הצעדים האופרטיביים הנוספים עליהם סוכם, נכללים עבודת מחקר ומיפוי נקודתי של גופי מחקר משמעותיים מבחינה מדעית לישראל, קיום כנסים דו-לאומיים בתחומים ספציפיים, קמפיין הסברה ייעודי, חילופי משלחות של פרופסורים, יצירת מסלול הכשרה וליווי לחוקרים ישראלים הפועלים בסביבות אקדמיות עוינות. כמו כן, סוכם על פעילות דיפלומטית מול שרי מדע במדינות מפתח - לחיזוק מעמדה של ישראל כשותפה מדעית לגיטימית.

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג גינה היום את ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות בארצות הברית, ואמר: "אנו רואים מוסדות אקדמיים בולטים, היכלי היסטוריה, תרבות וחינוך מזוהמים בשנאה ואנטישמיות הניזונים מהתנשאות ובורות, ומונעים מכשלים מוסריים ודיסאינפורמציה. אנו צופים באימה כיצד זוועות 7 באוקטובר נגד ישראל נחגגות ומוצדקות". הרצוג הדגיש: "אנו שומעים אתכם. אנו מכירים במאמצים ההרואיים שלכם. אנו עומדים לצידכם - ואנו כאן בשבילכם".

בתקרית שאירעה באוניברסיטת "קולומביה" שבניו יורק בשבוע שעבר, הפרופסור הישראלי שי דוידאי לא הורשה להיכנס לאזור בקמפוס עליו השתלטו המפגינים הפרו-פלסטיניים. "אתם לא יכולים לתת לתומכי חמאס להיות בקמפוס - ולי, מרצה באוניברסיטה, לא", אמר דוידאי במהלך עימות עם השוטרים במקום.