טורקיה עוצרת את הסחר עם ישראל; כ"ץ: "ארדואן דיקטטור"

לראשונה מאז משט המרמרה, הממשל באנקרה החליט לעצור את כל הייצוא והייבוא ולחסום את הסחר הימי עם ישראל - ועלול להביא לעליות מחירים בתחומים רבים. חשש מ"אפקט דומינו" מצד מדינות נוספות - שעלולות להצטרף לחרם. שר החוץ כ"ץ תקף את הנשיא הטורקי: "שובר את הכלים, נייצר אלטרנטיבות"

זמן צפייה: 01:31

שר החוץ ישראל כ"ץ אישר היום (חמישי) כי נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, החליט להשעות את כל הייצוא והייבוא ממדינתו לישראל - לראשונה מאז משט המרמרה. טורקיה היא יעד הייבוא השלישי בגודלו לישראל, ותעשיית הבנייה נשענת במידה רבה על סחורתם, הנחשבת לזולה ומיעד קרוב, דבר המוריד את עלויות התובלה. עקב כך, עלולה להיווצר התייקרות בכל שרשרת המסחר, שתשפיע בעיקר על שוק הנדל"ן ותעכב בניית דירות רבות.

סך הייבוא מטורקיה הינו 6.8 מיליארד דולרים, ועיקר הסחורות הן מכונות, מתכות לבניין וטקסטיל, בעוד הייצוא למדינה מסתכם ב-2.4 מיליארד דולרים, וכולל בעיקרו כימיקלים לתעשיית החקלאות. בעוד שהייבוא מטורקיה מהווה נתח משמעותי בסחורות של המשק הישראלי, סך הסחורות היוצאות מישראל הינן אחוז אחד מהייבוא הטורקי - כך שהממשל באנקרה יכול בצעד זה לפגוע באופן יעיל בישראל ולמנוע סחורות חיוניות למשק מבלי להסתכן - דבר שייתכן ונחשב לנכס מדיני עבורם.

הפסקת הסחר מתרחשת למגינת ליבם של אנשי עסקים רבים בטורקיה, שפעלו לשימור הקשרים במהלך המלחמה - אך נבלמו על ידי הממשל הטורקי. ישנו חשש מ"אפקט דומינו" מצד מדינות אירופיות וערביות - שעלולות להצטרף לחרם.

הספינה MSC ARIES
ספינת מסחר (ארכיון)

שר החוץ ישראל כ"ץ פרסם ציוץ בטוויטר, בו תקף את המשטר באנקרה - ואת העומד בראשו: "ארדואן שובר את הכלים וחוסם את הנמלים ליצוא ויבוא תוצרת לישראל. כך נוהג דיקטטור שרומס את האינטרסים של העם הטורקי ואנשי העסקים ומתעלם מהסכמי סחר בין לאומיים. הנחיתי את מנכ"ל משרדי לקיים דיון מיידי עם כל הגורמים הנוגעים בדבר בממשלה כדי לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה, ברמת הייצור המקומי והיבוא ממדינות אחרות. לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק".

שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיב על עצירת הייבוא והייצוא עם טורקיה: "מדובר בחדשות מצערות מאוד, לאורך השנים הקפידו במגזר העסקי בשתי המדינות שלא לערב יחסים כלכליים עם התפתחויות פוליטיות וחבל שהרשויות בטורקיה לא שומרות על מסורת זו. המפסידים העיקריים מהמהלך של ארדואן הם הסוחרים הטורקיים ולא מדינת ישראל".

"כלכלת ישראל מספיק חזקה בשביל למצוא חלופות ליבוא מטורקיה וכך נעשה גם אנחנו בלשכת המסחר", הוסיף תורג'מן, "נסייע לכל חברי הלשכה שמקיימים קשרים מסחריים עם התעשייה הטורקית לאתר יעדי יבוא חדשים. כולנו תקווה שגם המשבר הזה יחלוף במהרה ונחזור לעשות עסקים עם המגזר העסקי בטורקיה, אנחנו למודי משברים מול ארדואן והממשל הטורקי, ובטוחים שגם זה יעבור".