צעקות "בושה" לעבר בן גביר באשדוד, קריאות "תתפטר" לגלנט בת"א

עימותים נרשמו בבית העלמין באשדוד לאחר שהשר לביטחון לאומי הגיע למקום. מספר בני משפחות שכולות עזבו את בית העלמין עם הגעתו, אחרים קראו לעברו "עבריין" ו"לך הביתה". בזמן שהשר נואם על הבמה - בני משפחות התקוטטו ביניהם. בקריית שאול הונפו שלטים נגד שר הביטחון: "הדם שלהם על היידים שלך". ראש שב"כ והרמטכ"ל הודו בכישלון, רה"מ נאם עם סיכת חטופים

זמן צפייה: 02:31

ברקע המחאות נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים: עימותים נרשמו הבוקר (שני), יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, בין משפחות שכולות בבית העלמין באשדוד. בני משפחות התעמתו זה עם זה, כשעל הבמה נואם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. כמה מהנוכחים קראו לעברו קריאות "בושה", "עבריין" ו"לך הביתה", ומספר משפחות יצאו מבית העלמין עם הגעתו למקום. במהלך נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה לחללי פעולות האיבה בהר הרצל הניף אחד המשתתפים דגל ישראל עם הכיתוב "7.10" באדום, וצעקות נשמעו בכיוונו בסוף הנאום, כאשר אחד המשתתפים צעק "זבל" ואחר קרא "לקחת לי את הילדים".

קריאות מחאה לעבר השר בן גביר בבית העלמין באשדוד יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה תשפ"ד
קריאות מחאה לעבר השר בן גביר בבית העלמין באשדוד | צילום: לירן מולדובן, פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405131120' autoplay='0' credit='' desc='מהומות בבית העלמין באשדוד ' poster='' kid='1_x5xddhs7' duration='17']

במקביל, בסוף נאומו של שר הביטחון יואב גלנט בבית העלמין הצבאי בקריית שאול, אחת הנוכחות קראה לעברו "תתפטר". מספר משפחות שעמדו סמוך לכניסה לבית העלמין הניפו שלטים עם הכיתוב: "הדם שלהם על הידיים שלך". קריאות מחאה נשמעו גם לעבר שר הבריאות אריאל בוסו, שהגיע לחלקה הצבאית של בית העלמין סגולה שבפתח תקווה, וכן כנגד שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, שנכח בבית העלמין ברחובות.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405131133' autoplay='0' credit='' desc='קריאות מחאה לעבר השר בוסו בבית העלמין פתח תקווה' poster='' kid='1_vwt4m6lc' duration='71']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405131213' autoplay='0' credit='נתן שטראוס' desc='קריאות מחאה לעבר השר גולדקנופף בבית העלמין ברחובות' poster='' kid='1_6yzeb3l0' duration='44']

קרובי חטופים, בהם עינב צנגאוקר, שבנה מתן עדיין בשבי בעזה, הגיעו לבית העלמין באופקים כשהם נושאים שלטים למען השבת החטופים. צנגאוקר התעמתה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שנכח במקום: "הוא רק בן 24, תצילו את מי שחי - זו החובה", אמרה, "אנחנו מבינים את התרגילים של חמאס והלוחמה שלהם - אבל תעשו מאמצים כבירים להחזיר את מי שחי. לחץ צבאי הביא לעסקה הקודמת, אבל מספר החטופים החיים מתמעט מיום ליום. צריך להחזיר את הילד שלי חי"

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405131218' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27א' ' desc='עינב צנגאוקר לסמוטריץ′: "תצילו את מי שחי, מספרם מתמעט מיום ליום"' poster='' kid='1_lj11zzbu' duration='89']

Whatsapp Image 2024 05 13 At 1
עינב צנגאוקר והשר סמוטריץ' בבית העלמין באופקים | צילום: שימוש לפי סעיף 27א'

השרה מירי רגב נכחה בבית העלמין בחולון, השר בני גנץ הגיע לבית העלמין בעירו, ראש העין, והשר ניר ברקת נכח בעוספיה, שם התקיים טקס האזכרה לחללי מערכות ישראל הדרוזים. כמו כן, השר יריב לוין שובץ במגדל העמק, השר יצחק גולדקנופף הגיע לבית העלמין ברחובות, השרה מאי גולן הגיעה לרמלה והשרה עידית סילמן שובצה לבית העלמין בדימונה.

Whatsapp Image 2024 05 13 At 1
השרה מירי רגב בבית העלמין בחולון | צילום: שימוש לפי סעיף 27א'

מעיין שרמן, אמו של סמל רון שרמן, שנחטף חי ב-7 באוקטובר מבסיס מת"ק עזה - וגופתו חולצה מהרצועה בדצמבר - הניחה שלט מחאה על קברו בבית העלמין הצבאי בלהבים, עליו כתבה: "רונצ'וק, את יום הזיכרון אני אציין רק אחרי שהגורמים לשואת אוקטובר 2023 - יעופו מחיינו, ייכנסו לכלא או יתקעו לעצמם כדור בראש. אתה הופקרת, נחטפת, הופקרת שוב ונרצחת על-ידי ביבי וממשלת החורבן שלו. נפלת בקרב הפוליטי של מגלומן מטורף תאב שררה, שביחד עם כנופיית המשיחיים המופרעים שלו - השתלטו על המדינה שלנו. עד שלא ילכו - אין עצמאות, ובטח לא אנרמל את המוות שלך בשום צורה. אמא".

Whatsapp Image 2024 05 13 At 0
קברו של סמל רון שרמן. נחטף בחיים מבסיס מת"ק עזה - וגופתו חולצה מהרצועה | צילום: שימוש לפי סעיף 27א'
Whatsapp Image 2024 05 12 At 1
יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי בהר הרצל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במערכת הביטחון הודו בשבוע שעבר כי קיים חשש ממחאות בבתי העלמין, ברקע האווירה המתוחה - זכר למחאות בבתי העלמין ביום הזיכרון אשתקד, בזמן המהפכה המשפטית. שיבוציהם של הפוליטיקאים בבתי העלמין אף שונו על מנת למנוע חיכוכים עד כמה שאפשר. השר איתמר בן גביר, למשל, נמצא הבוקר באשדוד - במקום בקיבוץ קריית ענבים, שם שובץ תחילה.

בתום מחאה עיקשת, בין היתר מצד אייל אשל, ששכל את בתו התצפיתנית רוני ב-7 באוקטובר - שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא הגיע הבוקר לבית העלמין הצבאי בכפר סבא. אשל אף פנה לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ולשר הביטחון יואב גלנט בבקשה לשנות את שיבוצו - ואכן, סמוטריץ' הגיע לבית העלמין באופקים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה נכחו בהר הרצל, שם התקיים הטקס המרכזי, שכלל בין היתר את מטס חיל האוויר - שחלף מעל בית העלמין הצבאי במבנה חסר. ראש האופוזיציה יאיר לפיד השתתף בטקס בראשון לציון.

קבר חלל צה"ל בנפל ב-7 באוקטובר בהר הרצל
קבר חלל צה"ל בנפל ב-7 באוקטובר בהר הרצל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בחודש שעבר פנה יו"ר יד לבנים אלי בן שם במכתב לראש הממשלה נתניהו, שבו כתב כי "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל הינו מהימים הקדושים והרגישים בשנה ובכלל". הוא הוסיף: "עם פרוץ המלחמה, ימים קשים וסוערים עוברים על מדינת ישראל. שבר עמוק כמוהו לא ידענו ב-75 שנות עצמאותנו קורע את כולנו מבפנים ומפלג בינינו".

"אנו בפתחו של ערב יום הזיכרון", המשיך בן שם, "ואנו ערים לשיח של משפחות שכולות ובייחוד משפחות חרבות הברזל, כיצד יתנהלו טקסי יום הזיכרון תשפ"ד. משפחת השכול תמיד הייתה קודש הקודשים של החברה הישראלית, בשל חשש מוחשי לפגיעה בטקסי הזיכרון אני פונה בבקשה לפעול יחד ולמצוא פתרונות יצירתיים כדי לשמור על קדושת היום. בקשתנו, שתנחה את הגופים האמונים על טקסי הזיכרון ולהיערך בהתאם מבעוד מועד על מנת למנוע אי נעימויות בטקסי יום הזיכרון, הדעות חלוקות ויש לגבש המלצות על מנת למנוע זילות ביום הזיכרון".