נתניהו יקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת; גנץ: "תרגיל פוליטי"

רה"מ החליט לקדם את תיקון 26 לחוק שירות הביטחון, שהוביל יו"ר המחנה הממלכתי כשר ביטחון - ועבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת. גורם בסביבת נתניהו: "נציגי המפלגות החרדיות עודכנו מראש - ונתנו הסכמתם". גנץ: "חוק הגיוס הזמני לא רלוונטי אחרי 7.10". ליברמן: "הנסיבות השתנו מקצה לקצה, כל צעיר וצעירה חייבים להתייצב לשירות צבאי או אזרחי"

זמן צפייה: 07:04

לאחר פקיעת תוקפו של חוק הגיוס הנוכחי ורגע לפני הדיון בבג"ץ בנושא, מלשכת ראש הממשלה נמסר היום (רביעי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ואותו הגיש שר הביטחון דאז וחבר הקבינט המצומצם כיום, השר בני גנץ  - "כדי לגשר על המחלוקות ולהביא להסכמה רחבה". גורם בסביבת רה"מ מסר כי נציגי המפלגות החרדיות עודכנו מראש במהלך ונתנו הסכמתם באופן עקרוני - אך טרם קיבלו אישור מהרבנים לכך.

החוק, שקודם בכנסת הקודמת כ"תיקון 26 לחוק שירות הביטחון", הוכן על ידי מערכת הביטחון לאחר עבודת מטה יסודית. הממשלה תתכנס מחר כדי לאשר את החלת דין הרציפות על הצעת החוק, והוא קורא לכל הסיעות שתמכו בהצעה בכנסת הקודמת, ביניהם יש עתיד, העבודה וישראל ביתנו, להצטרף להצעה. יש לציין כי החוק אושר זמן רב לפני תחילת המלחמה - וכעת צרכי צה"ל שונים בתכלית.

מגיש הצעת החוק בכנסת הקודמת, השר בני גנץ, תקף: "ראש הממשלה, מדינת ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים שקורעים את העם בעת מלחמה. מתווה השירות הישראלי שעליו סוכם בממשלה הקודמת הוכן במערכת הביטחון כחוק גישור וכבסיס לפיתוח מתווה שירות ישראלי, כדי להביא לשירות של כל חלקי העם".

"חוק הגישור הזמני שהוגש", הוסיף גנץ, "ואותו אתה מבקש להעביר עכשיו - לא היה מספק אז, ואינו רלוונטי היום במציאות שאחרי 7 באוקטובר. תם זמן הדיבורים - זה הזמן למעשים. מצפים מכל ראשי המפלגות החרדיות, הרבנים ומנהיגי הדור לתמוך בקולם בשירות לציבור החרדי, כפי שטוען ראש הממשלה בהודעתו".

חרדים בלשכת הגיוס תל השומר
חרדים בלשכת הגיוס תל השומר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בין עיקרי החוק שהגיש גנץ, וכעת מקודם על ידי נתניהו: הצבת יעדי גיוס מעשיים באופן הדרגתי על פני 15 עד 25 שנים, והם יגדלו משנה לשנה לפי שיעור גידול שנתוני האוכלוסייה החרדית הרלוונטיים בתוספת אחוז אחד; ⁠סנקציות כלכליות על ישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס; הורדת גיל הפטור ל-23; אפשרויות לשירות מקוצר החל מגיל 21, הורדת גיל שירות לאומי ל-20, ולנשואים - מגיל 19.

יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, מסר: "אין לנו שום כוונה לעזור לנתניהו בתרגילים פוליטיים כדי לפתור את הבעיות שלו עם המפלגות החרדיות ולכן נצביע נגד חוק הגיוס בכנסת. מדינת ישראל בעת הזאת צריכה פתרון אמיתי לצרכי צה"ל ולשוויון בנטל ולא תרגילים פוליטיים. הגיע הזמן לפתרון בעיות אמיתיות של המדינה והחברה בישראל".

ח"כ אורית פרקש הכהן מהמחנה הממלכתי מסרה בתגובה: "לא טריק פוליטי 'מבריק' של ראש הממשלה ולא כלום. להיפך. רק ראש ממשלה חסר מוסר כמו שלנו יכול, דקה אחרי יום זכרון כל כך קשה, לקדם 'תרגיל' כל כך עלוב ושקוף, על חשבון אזרחי ישראל. פשוט. מה שהיה נכון לפני השבעה באוקטובר, לא נכון היום".

השר גדעון סער
השר גדעון סער | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הגיב על הודעת לשכת נתניהו: "כולם חייבים להבין שהנסיבות השתנו מקצה לקצה. מדינת ישראל נמצאת תחת אש מצפון, מדרום ממזרח ומאיראן. המצב הזה מחייב חוק גיוס חובה לכולם. כל צעיר וצעירה בני 18 - יהודי, מוסלמי, נוצרי, דרוזי או צ'רקסי חייבים להתייצב לשירות צבאי או אזרחי".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, הגיבה על המתווה המחודש: "‏אם זה נראה כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז זה עוד תרגיל פוליטי של נתניהו. כולןם יודעות ויודעים שגם את החוק הזה אין שום כוונה להעביר אלא לרוקן מתוכן בועדות ולהמשיך לרמוס את בג"צ. אפשר היה לפטור את זה כעוד תרגיל משיכת זמן של נתניהו לשמירת הקואליציה, אלא שזה זמן שלחטופות ולחטופים שלנו אין".

ח"כ אביגדור ליברמן
ח"כ אביגדור ליברמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "מדובר בתרגיל פוליטי נכלולי שלא יביא לגיוס אף תלמיד ישיבה. זו הצעת חוק שמנציחה את הפערים בחובות בגיוס בין המגזר המשרת למגזר המשתמט. היא מאפשרת המשך דחיית שירות ממושכת ושירות מקוצר. קומבינה של פוליטיקאים שלא מבינים שאחרי 7 באוקטובר - כולם חייבים להתגייס", וציינו כי מחר תתקיים עצרת חירום בתל אביב נגד חוק הגיוס החדש.

מאחים לנשק נמסר: "נתניהו מציג תרגיל פוליטי זול על גב חיילי צה"ל והכל כדי להרוויח עוד קצת זמן. בשם הפוליטיקה - גם ביטחון המדינה לא רלוונטי. לצבא חסרים 10,000 חיילים, 3 אוגדות, ראש הממשלה יודע את זה ושוב בוחר בפוליטיקה על חשבוננו. במציאות של אחרי מתקפת חמאס, הציבור יקבל רק מצב שבו כולם שווים בפני החוק בחובת גיוס לכל ישראלי. נגמרו הקומבינות הזולות שלכם על גב המילואימניקים הנושאים בנטל".

הודעה זו מגיעה לאחר שהממשלה קיבלה מספר דחיות למועד האחרון לגיבוש הסכמות בסוגיית הגיוס - אך הן תמו. הדיון בעתירות בבג"ץ בנושא חוק הפטור מגיוס לחרדים מתוכנן להתקיים ב-2 ביוני בשעה 9:00, בהרכב מורחב של תשעה שופטים: ממלא-מקום נשיא העליון השופט עוזי פוגלמן, והשופטים יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ.

מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס
מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עקב הכוונה לשנות את חוק הגיוס, כך שידרוש מחרדים להתגייס לצה"ל, מפגינים מחו מספר פעמים וחסמו את כביש 4, סמוך לכניסה לבני ברק - ובפעם האחרונה לפני כשבוע. בחודש שעבר חסמו מפגינים חרדים קיצוניים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס והקפאת תקציבי הישיבות, שנכנסה לתוקף לאחר צו הביניים של בג"ץ, שקבע כי החל מ-1 באפריל יופסקו התקציבים לישיבות עבור תלמידים שנדרשו להתגייס - אך לא עשו זאת.