סטרוק: "לממשלה שזורקת הכול לפח בשביל 22 איש אין זכות קיום"

ברקע המגעים, אמרה השרה סטרוק כי "העסקה איומה ונוראה שמפנה עורף למטרות המלחמה". בתו של החטוף קית' סיגל: "ביזיון, לא מגיע להם לנהל את המדינה". לפיד: "לממשלה עם 22 או 33 קיצונים אין זכות קיום". טרופר: "אטימות, קהות לסבל"

זמן צפייה: 03:22

ברקע המגעים לעסקת חטופים, ואחרי ההתנגדות שהביעו השרים בן גביר וסמוטריץ', אמרה הבוקר (רביעי) שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק כי מדובר ב""עסקה איומה ונוראה". בריאיון לגלי צה"ל, היא הוסיפה: "לממשלה שזורקת הכול לפח בשביל להחזיר 22 או 33 איש - אין זכות קיום".

סטרוק אמרה כי "העסקה הזו תפקיר את הרוב הגדול של החטופים ותגזור את גורלם. מעבר לכך, היא תפקיר את תושבי עוטף עזה והצפון". לדברי השרה, "הממשלה יצאה למלחמה עם החלטה ברורה על יעדי המלחמה, שכוללים את פירוק והשמדת כל יכולות חמאס בעזה, יצירת תנאים להשבת החטופים והסרת כל איום מרצועת עזה כלפי ישראל".

"העסקה הזאת מפנה עורף לכל מטרות המלחמה", המשיכה סטרוק, "כולל ליעד ליצירת תנאים להשבת החטופים. משמעות העסקה היא שעכשיו ישראל תחזיר מספר מסוים של חטופים - ולאחר מכן לא יהיה במה לשלם כדי להחזיר עוד חטופים כי העסקה תפסיק את המלחמה".

הנשיא יצחק הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

נשיא המדינה שוחח עם משפחות שכולות, ואמר לאחר דברי השרה סטרוק: "אנחנו עוסקים כל העת - כל יום, שעה שעה, בימים האלה ממש, תוך מאמץ רגיש, עדין, נחוש ומורכב, להביא את הבנים והבנות הביתה משבי חמאס. לצערי, יש אמירות כאלה ואחרות שלא מועילות למאמץ ובוודאי לא מוסיפות הרגשה טובה למשפחות. אני קורא לכולם להימנע מאמירות מיותרות ולאפשר בשעות הגורליות והימים הגורליים האלה לנהל את המאמץ באחריות ‏ובשיקול דעת".

שיר סיגל, בתו של קית' החטוף בעזה, הגיבה על דברי השרה סטרוק בריאיון ל-103FM: "זה פשוט ביזיון, זה זלזול בחיי אדם ברמות הכי גבוהות. לא מגיע להם לנהל את המדינה אם הם חושבים שלחסל עוד מחבל יותר חשוב מלהחזיר את אבא שלי בחיים הביתה. שיתביישו להם".

בתגובה לאמירת סטרוק, מטה משפחות החטופים שחררו הודעה בה ציטטו מתוך מסכת סנהדרין: "ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא". הם הוסיפו: "מדינה שמנהיגיה שכחו את ערכיה דרכה ואת קדושת החיים עליה נבנתה - אינה מדינה חפצת חיים. אנו דורשים מראש הממשלה והקבינט להוכיח במעשים ולא במילים - שכל החטופים, החיים והחללים, הם בראש סדר העדיפויות, ולהשיבם הביתה כבר בעיסקה הנוכחית!"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר חילי טרופר
השר חילי טרופר

גם ביש עתיד, בראשות יאיר לפיד, תקפו את סטרוק: "לממשלה שאחראית על המחדל הגדול ביותר לעם היהודי מאז השואה, עם 1,300 הרוגים ו- 133 ישראלים שעדיין מוחזקים בשבי במשמרת שלה - אין זכות קיום. תתפטרו ולכו הביתה. ‏אתם בושה למדינה, לציונות ולדת". לפיד: "לממשלה עם 22 או 33 קיצונים אין זכות קיום".

השר חילי טרופר (המחנה הממלכתי) הגיב גם כן על הסערה שעוררה סטרוק: "אפשר לתמוך במתווה לשחרור החטופים ואפשר להתנגד לו, אבל הצו היהודי היסודי של 'כל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא' אמור לחסוך מאיתנו אמירות אטומות וקהות לסבל הנורא של החטופים ומשפחותיהם כמו דבריה של השרה אורית סטרוק. דרכה של היהדות הרבה יותר אנושית ורגישה לחיי אדם, מאשר מי שלפעמים מבקשים לדבר בשמה".