גלנט: "קורא לנתניהו להכריז שישראל לא תשלוט צבאית בעזה"

במסיבת עיתונאים, שר הביטחון מתח ביקורת חריפה על רה"מ - והזהיר: "יש לבסס חלופה שלטונית לחמאס, אי-החלטה תישחק את ההישג הצבאי". לדבריו, "שליטה ישראלית ברצועה תעלה בדם ובקורבנות". בן גביר קרא להדיחו. נתניהו הגיב: "לא מוכן להחליף חמסטאן בפתחסטאן"

זמן צפייה: 05:05

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים, בה התייחס לסוגיית "היום שאחרי" בעזה - ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן חסר תקדים. לדבריו, "בתחילת המלחמה, מערכת הביטחון הציגה לקבינט תוכנית מלחמה, בה נקבע כי נדרש לפרק את גדודי חמאס - ובמקביל לפעול ליצירת חלופה שלטונית פלסטינית-מקומית לא עוינת. מאז אוקטובר, אני שב ומעלה את הנושא ברציפות בדיוני הקיבנט - ללא תשובה. אי-החלטה משמעותה החלטה בפועל".

נתניהו הגיב על דבריו של גלנט, ואמר בסרטון שפרסם: "אני לא מוכן להחליף חמסטאן בפת"חסטאן. התנאי הראשון ל'יום שאחרי' הוא לחסל את חמאס ולעשות את זה בלי תירוצים. 80 אחוז מהפלסטינים ביו"ש תומכים בטבח 7 באוקטובר. הרשות הפלסטינית תוכמת בטרור, מחנכת אליו ומממנת אותו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405151906' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו: "לא מוכן להחליף חמאסטאן בפתחסטאן"' poster='' kid='1_d3io3kh0' duration='48']

גלנט אמר: "בהיעדר חלופה שלטונית לחמאס ברצועה, יוותרו שתי אפשרויות גרועות - שלטון חמאס או שלטון צבאי ישראלי. שתי החלופות גרועות. הן ישחקו את ההישג הצבאי, יפחיתו את הלחץ על חמאס - ויחבלו בסיכויים להגיע למתווה שחרור חטופים". לדברי גלנט, "כתוצאה מכך, מתפתחת מגמה מסוכנת המקדמת ממשל צבאי ואזרחי ישראלי ברצועה. זוהי חלופה רעה ומסוכנת למדינה, מבחינה אסטרטגית, ביטחונית וצבאית. הוא יהפוך להיות המאמץ הביטחוני הראשי של ישראל בשנים הבאות על חשבון זירות אחרות, הוא יעלה בדם ובקורבנות - ויביא למחיר כלכלי כבד". גלנט הדגיש: "לא אסכים להקמת ממשל צבאי ישראלי ברצועה".

הוא קרא לנתניהו לקדם חלופה שלטונית לחמאס: "עלינו לקבל החלטות קשות מתוך העדפת השיקול הלאומי על פני כל שיקול אחר, גם אם הדבר כרוך במחירים אישיים או פוליטיים. זהו רגע מבחן לאומי, עם ישראל נושא אלינו עיניים ומצפה שנקבל החלטות נכונות". גלנט הוסיף כי "חובתנו המוסרית הייתה ונשארה השבת הבנות והבנים הביתה", וכי "קרוב נידרש להחלטה על אופן החזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון, בהסדר או בפעולה צבאית". במענה לשאלה על הירי לעוטף בימים האחרונים, אמר: "המציאות ברצועה השתנתה מקצה לקצה, אך זה ייקח זמן".

שר הביטחון יואב גלנט
השר גלנט בהצהרתו | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את דבריו של שר הביטחון וקרא להדיחו: "מבחינתו של גלנט, אין הבדל בין אם בעזה ישלטו חיילי צה"ל או מרצחי חמאס. זו מהות הקונספציה של שר ביטחון שכשל ב-7 באוקטובר, וממשיך להיכשל גם עכשיו. שר ביטחון כזה חייב להיות מוחלף - כדי להשיג את יעדי המלחמה". השר גנץ גיבה את גלנט ומסר: "שר הביטחון אומר דברי אמת - אחריותה של הנהגה היא לעשות את הדבר הנכון עבור המדינה, בכל מחיר".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דבריו של גלנט מגיעים אחרי רצף אזהרות של בכירים במערכת הביטחון לראש הממשלה ולדרג המדינה, שהעבירו מסר ברור, גם במסמכים כתובים, לפיו אי-החלטה פוגעת בהישגים. בחדשות 13 פורסם בשבוע שעבר כי הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הזהיר את נתניהו בשבוע שעבר - "אם לא תתקבל החלטה מדינית - חיילי צה"ל יצטרכו לשוב ולפעול במקומות שכבר פעלו בהם". למרות שאזהרה זו כבר התממשה, נתניהו ממשיך בסירובו לגבש תוכנית פעולה מדינית.

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי שדובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי ביקר אתמול במרומז את היעדר הפעולה של הדרג המדיני בעניין השלטון ברצועה בתום המלחמה, נתניהו אמר מוקדם יותר היום: "הדיבורים על 'היום שאחרי' כל עוד חמאס נותר על כנו - ריקים מתוכן".

בהמשך, רה"מ התייחס לסוגייה בריאיון לרשת CNBC האמריקנית, ואמר: "הייתי רוצה לראות בעזה כוח שלטוני משותף, שיכלול גם מדינות מהאזור - אבל קודם צריך להשמיד את חמאס. להשאיר נוכחות של חמאס ברצועה תחזיר את הארגון חזרה - וזה לא יקרה. לא יהיה וואקום שלטוני בעזה". הוא הוסיף: "הפלסטינים צריכים לנהל את הרצועה בעצמם - אבל הביטחון צריך להיות בידי ישראל. תראו מה קרה בלבנון - ישראל עזבה, ואיראן נכנסה".