ברקע המחאות נגד הממשלה: חשש ממהומות בבתי העלמין ביום הזיכרון

במערכת הביטחון חוששים מהתנגשויות עם שרים וח"כים בבתי העלמין הצבאיים, ושינו את השיבוצים של חלקם, כאשר אף נציג ממשלה לא יגיע לטקס בבית עלמין קיבוצי. שר הביטחון גלנט נפגש עם ארגוני המשפחות השכולות ואמר כי נציגי הממשלה והכנסת חייבים להיות בבתי העלמין, אך הוסיף: "מי שינצל את הבמה לנושאים אחרים - יחלל את קדושת היום"

זמן צפייה: 01:18

ברקע המחאות נגד הממשלה וההפגנות בעד שחרור החטופים בעזה, במערכת הביטחון הודו היום (חמישי) כי הם חוששים מאוד ממחאות בבתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה - זכר להפגנות בשנה שעברה, כאשר היה מתח רב עקב המהפכה המשפטית.

כעת, הפוליטיקאים שוקלים את צעדיהם - וישנם שינויים רבים מאז פורסמה רשימת השיבוצים אתמול. בבית העלמין הצבאי בכפר סבא יש כעס רב על כך שנציג הממשלה הינו שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אשר יש התנגדות רבה אליו בקרב משפחות הנופלים. אביה של התצפיתנית רוני אשל, אייל, ביקש מהרמכטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט לשנות את שיבוצו של סמוטריץ' מבית עלמין זה.

מנגד, הקיבוצניקים מוחים על כך שהממשלה לא שלחה לאף טקס בקיבוצים, אשר שילמו מחיר כבד ב-7 באוקטובר, אף נציג ממשלה - מלבד השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. עם זאת, שיבוצו של בן גביר שונה מקיבוץ קריית ענבים לבית העלמין באשדוד. בכיר מהתנועה הקיבוצית מסר לחדשות 13: "שלא יבואו".

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
דוחפים לפעולה ברפיח. בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: פלאש 90
גלנט בהערכת מצב לקראת יום הזיכרון
גלנט בהערכת מצב לקראת יום הזיכרון

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט קיים דיון עם המועצה הציבורית להנצחת החייל, לקראת אירועי יום הזיכרון. בדיון, התייחס להנוכחותם של חברי כנסת ושרים בבתי העלמין במהלך יום הזיכרון. "מצד אחד נציגי הממשלה והכנסת חייבים להיות בבתי העלמין - מצד שני, אני אמרתי, קראתי ואני אגיד את זה גם בממשלה - אני קורא לכל נציגי הציבור, באשר הם, כולם, מכל הסיעות, הזרמים, המפלגות וחלקי הציבור, לקדש את העיקרון של זיכרון החללים ומורשתם, של ממלכתיות, של שותפות ושל אחדות - ולא לנצל את הבמה הזאת למקומות אחרים, שהם חילול הקודש", אמר.

גלנט הוסיף: "החללים הם אותם חללים והם מייצגים את כל שכבות הציבור, אני יודע את זה אישית משנים, וגם אתם יודעים את זה. אנחנו זוכרים מי הלך איתנו בקרב ומי נפל והם באים מכל המקומות ובהיבט הזה אני חושב שאנחנו חייבים לדבוק במקום שבו היינו וגם הציבור צריך לגלות בגרות ואחריות ולהוציא את המחאה וההפגנה מתוך בתי העלמין ומסביבתם, זה דבר לא ראוי".