הערכות בצה"ל: הסיבה לתקרית בג'באליה - עייפות

עם תחילת התחקיר הראשוני לאירוע הקשה שאירע בצפון הרצועה, במסגרתו נהרגו בשוגג חמישה לוחמי צה"ל מאש הכוחות בשל זיהוי שגוי, ישנם קולות במערכת הביטחון לפיהם מדובר בעייפות מצטברת של הלוחמים. דובר צה"ל: "אירוע חמור וקשה, נפיק לקחים"

זמן צפייה: 00:58

לאחר האירוע הקשה שאירע בג'באליה שברצועת עזה אמש, שהביא למותם של חמישה לוחמים בשוגג מאש הכוחות, בצה"ל החלו היום (חמישי) בתחקיר ראשוני של האירוע, במערכת הביטחון מעריכים כי הסיבה העיקרית היא עייפות הלוחמים.

האירוע התרחש בטווח קצר, כ-15 מטרים בין הטנק למבנה שנפגע. בדרך כלל בטנק, כשמכוונים קנה למטרה רחוקה יותר, המפקד בשטח יכול לראות במערכת השליטה והבקרה האם יש כוחות צה"ל במקום. אך כשמדובר בטווח קצר, קשה לראות זאת. לוחמי חטיבה 7 נמצאים בלחימה רציפה כבר כשבעה לוחמים, וישנו חשש כי תקריות כאלה יימשכו, ככל שהלחימה הרציפה תימשך.

דובר צה"ל דניאל הגרי התייחס היום לתקרית, והודיע כי הירי בוצע בעקבות זיהוי שגוי של הלוחמים בשטח. "מדובר באירוע חמור וקשה, ואנחנו נפיק לקחים", אמר.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2405162101' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_hx4nzps7' duration='393']

הבוקר הותרו לפרסום שמותיהם של חמשת הלוחמים מגדוד 202 של הצנחנים שנפלו בתקרית: : סרן רועי בית יעקב, בן 22, מעלי; סמ"ר גילעד אריה בוים, בן 22, מקרני שומרון; סמל דניאל חמו, בן 20 מטבריה; סמל אילן כהן, בן 20 מכרמיאל; וסמ"ר בצלאל דוד שעשוע, בן 21 מתל אביב. 7 לוחמים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה.

מממצאים ראשוניים של התחקיר בצה"ל עולה כי סמוך ל-19:00 לוחמי שריון משני טנקים צה"ליים זיהו ככל הנראה קנה של נשק יוצא ממבנה שהיו בקרבתו. כוח הטנקים חשד שמדובר במבנה עם מחבלים וירה שני פגזים – מבלי שידע שבתוכו נמצאת מפקדת השטח של סגן מפקד גדוד 202.