בארה"ב מתרחקים, ב-G7 מזהירים: התגובות בעולם למתקפה באיראן

לאחר התקיפה הישראל באספהאן, האמריקנים, שדווח כי היו בסוד העניינים - עושים הכל כדי לנתק את עצמם מהפעולה, ובארה"ב מבהירים באמצעות הדלפות לתקשורת שירושלים הורתה על תקיפה מבלי לקבל אור ירוק מוושינגטון. ברקע, מנהיגים נוספים, בהם ראשי מדינות ה-G7, קוראים לרגיעה כדי למנוע הסלמה נוספת

זמן צפייה: 06:05

ברקע התקיפה הישראלית באיראן הלילה (בין חמישי לשישי), ארצות הברית עושה הכל כדי לנתק בינה לבין הפעולה. במסיבת העיתונאים שחתמה את כנס ה-G7 (ארגון המדינות המתועשות), מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נשאל שוב ושוב על מעורבות אמריקנית במתקפה על הרפובליקה האסלאמית, אך סירב להגיב על כך באופן ישיר.

"ארצות הברית לא הייתה מעורבת בשום פעולות התקפיות", הצהיר מזכיר המדינה, והמשיך לבטא את מחויבות הממשל האמריקני לביטחונה של ישראל: "ארגון המדינות המתועשות מגנה את המתקפה האיראנית חסרת התקדים על ישראל. אנחנו מתמקדים ברגיעה והימנעות מעימות, וקוראים לכל המעורבים לרסן את עצמם. זה מה שעשינו בשבועות האחרונים, וככל שיידרש, זה מה שנמשיך לעשות".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו בישראל
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

בתוך כך, פורסם כי בישראל לא יידעו את הממשל האמריקני על הפעולה מראש, וכי בירושלים העבירו לוושינגטון את ההתרעה על המתקפה זמן קצר בלבד לפני שיצאה לפועל. שר החוץ האיטלקי, אנטוניו טאיאני, אמר בכנס ה-G7: "אני חושב שזה כבר ידוע שישראל עדכנה את ארה"ב ברגע האחרון, אבל ארה"ב לא השתתפה בתקיפה - זה היה אך ורק מידע. אני חושב שהיקף הפעולה המתון היה גם תוצאה של העבודה שהשקיע ארגון המדינות המתועשות".

נתניהו וחמינאי איראן טהרן
נתניהו וחמינאי | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן היה מעדיף שישראל תימנע מתגובה ישירה נגד טהרן על המתקפה בשבוע שעבר, ולכן ארה"ב עסוקה כעת בלנתק את עצמה ממנה, ולהבהיר באמצעות הדלפות שישראל תקפה מבלי לקבל אור ירוק מהממשל האמריקני. החשש מכך שהסבב הנוכחי טרם הסתיים מלווה גם את השותפות האחרות לקואליציה שהשתתפה במאמצי הבלימה של המתקפה האיראנית על ישראל.

ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, אמר בכנס ארגון המדינות המתועשות כי "אנחנו עובדים עם בעלות בריתנו במטרה לאשר את הפרטים של הפעולה הלילית", והוסיף כי "בריטניה גינתה את מטח הטילים הפזיז והמסוכן של טהרן נגד ישראל, שבהחלט יש לה את הזכות להגן על עצמה". דובר ממשלת גרמניה, סטפן הבסטרייט, הדגיש: "הדבר החשוב הוא שנזהיר מפני המשך הסלמה ונקרא לרגיעה. אני מבקש מכל הצדדים למנוע התלקחות באזור".

רה"מ נתניהו וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בדאונינג 10
רה"מ נתניהו וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בדאונינג 10 | צילום: אבי אוחיון / לע"מ

בתוך כך, שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, הגיע היום למטה האומות המאוחדות בניו יורק, והתייחס למתקפה הישראלית. "התומכים של ישראל מנסים בייאוש לנפח את מה שקרה וליצור תמונת ניצחון מהתבוסה שלה. הכטב"מים שיורטו לא הסבו שום אבידות בנפש או ברכוש", אמר עבדאללהיאן. בממשל האמריקני מביעים שביעות רצון מהמסר של השר האיראני, שכן עולה מדבריו כי הרפובליקה האסלאמית תימנע מלהגיב על התקיפה - ובכך יסתיים מעגל התגובות בין ירושלים לטהרן.