המסר של בלינקן: "בלי אופק מדיני - יהיה קשה לקדם תוכנית ליום שאחרי"

הפערים בין ישראל וארה"ב רק הלכו והתחדדו במהלך ביקורו בארץ של מזכיר המדינה האמריקני, שאמר לדרג המדיני כי "הממשל לא יתמוך במבצע צבאי רחב ברפיח". הוא הוסיף: "כדי להתקדם לנורמליזציה עם סעודיה, יש להוביל לרגיעה בעזה וליצירת נתיב להקמת מדינה פלסטינית"

זמן צפייה: 01:29

בשעה שבישראל ממתינים לתשובת חמאס אודות המתווה לעסקת חטופים, המתיחות מול ארצות הברית נמשכת, והערב (חמישי) פורסמו במהדורה המרכזית האמירות של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו בישראל. בין היתר הוא אמר: "ללא אופק מדיני לפלסטינים, יהיה לכם קשה עד בלתי אפשרי לקדם תוכנית ל'יום שאחרי' בעזה".

בלינקן עזב אתמול את ישראל אחרי ביקור מורכב מאוד שנמשך 24 שעות, וכמו בכל ביקור שלו מאז תחילת המלחמה - הפערים בין ישראל לבין ארצות הברית רק הלכו והתחדדו. "הממשל לא יתמוך במבצע צבאי רחב ברפיח", אמר בלינקן, והוסיף כי "ישראל טרם הציגה לממשל תוכנית להגנה על האזרחים בעזה". עוד הוסיף מזכיר המדינה האמריקני: "כדי להתקדם לנורמליזציה עם סעודיה, ישראל נדרשת להוביל לרגיעה בעזה וליצירת נתיב להקמת מדינה פלסטינית".

בכיר בסביבת ראש הממשלה התייחס לאמירתו של בלינקן על אופק מדיני לפלסטינים, ואמר כי "לא נהיה מוכנים לבקשה הזו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: חיים צח / לע"מ

כזכור, אמש פורסם במהדורה המרכזית כי בלינקן העביר לדרג המדיני מסר חד-משמעי, לפיו אם ישראל רוצה להגיע לנורמליזציה עם סעודיה - היא חייבת להגיע להפסקת אש מיד. בפגישתו עם רה"מ בנימין נתניהו הדגיש בלינקן כי "חלון הזמן לנורמליזציה הוא צר ומוגבל", ואמר: "אם לא תהיה בקרוב עסקת חטופים והפוגה ממושכת בלחימה - לא ניתן יהיה להגיע להסדרת היחסים עם סעודיה".