ביידן באיגרת ליום העצמאות: "קריטי שישראל וארה"ב יעבדו יחד"

נשיא ארה"ב שלח מסר מיוחד לנשיא המדינה הרצוג, וכתב: "אנו גאים ביחסים המתמשכים שלנו עם ישראל. המחויבות לביטחונה היא איתנה". עוד התייחס למלחמה: "השנה האחרונה הייתה כואבת מאוד, שכן, ישראל ספגה את המתקפה הקשה ביותר בתולדותיה"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

לכבוד יום העצמאות ה-76 של מדינת ישראל, וברקע המתיחות ביחסים, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלח היום (שלישי) איגרת לנשיא המדינה יצחק הרצוג, בה כתב: "המחויבות של ארצות הברית לביטחונה של ישראל היא איתנה. זה קריטי שהמדינות שלנו יעבדו יחד כדי להגביר את הביטחון והשלום עבור ישראל והאזור כולו".

"בשם תושבי ארה"ב, אני שולח את איחוליי החמים לך ולעם ישראל במלאת 76 שנה למדינת ישראל", פתח ביידן, והמשיך: "ארה"ב גאה ביחסים המתמשכים שלנו עם ישראל. כמדינה הראשונה שהכירה בישראל כמדינה עצמאית ב-1948, הקשרים שלנו מושתתים על ידי ערכים דמוקרטיים משותפים, אינטרסים משותפים וזיקה תרבותית דומה".

בהתייחסות למלחמה, כתב: "השנה האחרונה הייתה כואבת מאוד, שכן, ישראל ספגה את המתקפה הקשה ביותר בתולדותיה ב-7 באוקטובר 2023. אבל עם ישראל הפגין כוח וחוסן אדיר".

לדבריו, "כפי שהבהרתי לאחר מתקפת החמאס - לאורך כל חיי תמכתי והייתי לנשיא היחיד שביקר בישראל בזמן מלחמה. אני מצפה שהמדינות שלנו ימשיכו לעבוד יחד כדי ליצור עתיד מזהיר יותר עבור כל עמנו".

פגישת הרצוג וביידן חרבות ברזל
פגישת הרצוג וביידן | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בשבוע שעבר, בהצהרה ראשונה בנושא, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר ל-CNN כי וושינגטון תעצור משלוחי נשק לישראל אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יורה על פלישה גדולה לרפיח. לדברי ביידן, "אזרחים בעזה נהרגו מהנשק הזה", בהתייחסו לפצצות במשלוח הנשק שהושהה בשבוע שעבר. הוא הוסיף: "הבהרתי שאם ישראל תיכנס לרפיח - והיא עדיין לא פלשה לשם באופן נרחב - לא אספק את הנשק". עם זאת, הוא הבהיר כי הקו האדום "טרם נחצה". ברקע, גורמים ישראלים הביעו בפני ממשל ביידן "תסכול עמוק" מהשהיית המשלוחים, כמו גם מתדרוכי התקשורת האמריקנית על ההחלטה - כך לפי גורם המעורה בפרטים.

לפי הנשיא, פעולותיה של ישראל ברפיח טרם חצו את הקו האדום מבחינת הממשל האמריקני - כניסה לאזורים מאוכלסים בכבדות בעיר הדרומית ברצועה. "הצבא לא נכנס למרכזי האוכלוסייה, מה שהם עשו זה על הגבול. יחד עם זאת, זה גורם לבעיות מול מצרים, שעבדתי קשה מאוד כדי לוודא שיש לנו מערכת יחסים איתה", אמר ביידן. לדבריו, הוא אותת לראש הממשלה נתניהו ולגורמים אחרים בישראל שהתמיכה האמריקנית בפעולות במרכזי אוכלוסייה מוגבלת. "הבהרתי לנתניהו ולקבינט המלחמה - הם לא יקבלו את התמיכה שלנו אם הם ימשיכו למקומות האלה".