מחקר חדש מגלה: להריח זיעה של אנשים אחרים יכול לעזור להתמודד עם חרדה

כשקייסי סיפרה שמאיה קיי וטל מורד מריחים את בית השחי אחד של השני על האי אנחנו מודים שנבהלנו, כעת מתגלה שיכול להיות שיש לפעולה המוזרה סיבה נפשית סודית: מחקרים מראים שלעבור טיפול כנגד חרדה הופך לקל יותר אם המטופל מריח זיעה בזמן הטיפול

זיעה
האם זיעה תציל את מטופלי החרדה? | צילום: shutterstock

הרחת בית שחי היא הפתרון החדש לטיפול בחרדה? המחקר הבא אומר שכן.

כתבות נוספות

במכון קרולוניסקה שנמצא בשוודיה החליטו לצאת בבדיקה ייחודית ודגמו זיעת בית שחי ממספר מתנדבים שצפו בסרטים מפחידים ובסרטי קומדיה.

לאחר לקיחת הדגימות התכנסו 48 נשים למפגש שמטרתו הורדת החרדה החברתית של המטופלים, כאשר חלק מן המטופלות נחשפו לאוויר נקי, ואילו חלק אחר נחשפו לריחה של הזיעה.

התוצאות היו מפתיעות. בין המטופלות שהשלימו את המפגש בזמן שהריחו את ריחות בית השחי, נצפתה ירידה של כ-39 אחוזים במקרי החרדה החברתית, ואילו בטיפול הרגיל רק כ-17 אחוז מן הבנות התגברו על המצב הנפשי.

החוקרים מאמינים שיש משהו בזיעה אנושית שמשפיע על התגובה לטיפול - אולם אמרו כי נדרשת עבודה נוספת כדי לאשר את הקשר.

החוקרת חושבת שמשהו בריח האנוש מרגיש את המטופלים | צילום: shutterstock

הם חשבו שיכולות להיות השפעות שונות על הטיפול בהתאם לרגשות המתנדבים בזמן ההזעה - וזו הסיבה שהם גרמו להם לצפות בסרטים כדי לעורר רגשות מסוימים.

עם זאת, ההשפעה הייתה זהה בין אם נותן הזיעה צפה בקומדיה או באימה.

החוקרת הראשית אליסה וינה ממכון קרולינסקה אמרה שהצוות "קצת מופתע" מכך. "יכול להיות שלעצם החשיפה לנוכחות של מישהו אחר יש את ההשפעה הזו, אבל אנחנו צריכים לאשר זאת", אמרה.

התוצאות המפתיעות אולי יכולות לאושש את הסיבה האמיתית לכך שזוג האוהבים של הישרדות, מאיה קיי וטל מורד, נהנו להריח את בית השחי אחד של השני בזמן השהייה על האי. אולי אקט ההרחה היה בסה"כ רצון להתמודד עם החרדות החברתיות שבאות עם המשחק המתיש נפשית.

מאיה קיי וטל מורד הישרדות
נגמר הירח דבש? מאיה וטל | צילום: הישרדות, רשת 13