לקראת יום העצמאות: מתווה חנינות מיוחד לתורמים לביטחון המדינה

הנשיא הרצוג ושר המשפטים לוין הודיעו על מתווה אשר בבסיסו הכרה בקשיים עימם מתמודדים אזרחי ישראל בתקופת המלחמה, לפיו יינתנו חנינות בהיקף רחב יותר לחיילי מילואים ששרתו פרק זמן משמעותי במלחמה, וכן הקלה בעונש לאסירים בעלי קרבה לחללים או חטופים | כל הפרטים

זמן צפייה: 00:27

לקראת יום העצמאות ה-76 למדינה, וברקע המלחמה, נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר המשפטים יריב לוין הודיעו היום (ראשון) על מתווה חנינות מיוחד לתורמים תרומה משמעותית לביטחון המדינה. השימוש בסמכות החנינה יהיה רחב מהרגיל, ויינתן משקל מיוחד למאפיינים ולנסיבות אישיות ומשפחתיות, וכן לתהליכי טיפול ושיקום. כמו כן יינתן במתווה דגש משמעותי למי שתרם או תורם בהווה לביטחון המדינה ולחוסנה, בפרט במסגרת המלחמה.

בבסיס המתווה, הכרה בקשיים עימם מתמודדים אזרחי ישראל בתקופת המלחמה, המתווה הוא תוצר של עבודת מטה משותפת של הדרגים המקצועיים בבית הנשיא ובמחלקת חנינות במשרד המשפטים, והוא נקבע לאחר התייעצות עם גורמי מקצוע במשרדי הממשלה ובגופי ביטחון רלוונטיים.

בדומה לחנינות שניתנו בעבר על רקע מלחמות ישראל ואירועים לאומיים, סברו הנשיא ושר המשפטים כי ימים קשים אלה, כמותם ישראל לא ידעה, מצדיקים ואף מחייבים הפעלת סמכות החנינה בצורה נרחבת, אך לא גורפת, זאת מתוך רצון להציע הקלה מסוימת לאזרחי ישראל המתמודדים מזה חודשים ארוכים עם אתגרים משמעותיים, כמו גם מתוך הכרח בצמצום פערים חברתיים והתחשבות במאפיינים המפורטים במתווה.

הבקשות ייבחנו על ידי מחלקת חנינות במשרד המשפטים, אשר תגבש בעניינן חוות דעת שיועברו להמלצת שר המשפטים ולאחר מכן לבחינה במחלקת החנינות בבית הנשיא ולנשיא המדינה. המתווה יחול במשך שנת ה-76 למדינת ישראל.

במסגרת המתווה המיוחד, הפעלת סמכות החנינה תחול במספר תחומים:

1.      מתן חנינות למחיקת מרשם פלילי בהיקף רחב יותר, לחיילי מילואים ששרתו פרק זמן משמעותי במילואים במלחמת חרבות ברזל.

2.      המשך המתווים המיוחדים להקלה בקנסות שנועדו בין היתר ללוחמים בסדיר ובמילואים בצה״ל ובכוחות הבטחון, משפחות שכולות ומשפחות החטופים, וכן עבור משפחות מפונים ומי שביתם נפגע במלחמה - אשר נקלעו למצוקה כלכלית בשל המלחמה. גם המתווה הנוגע לקנסות בגין עבירות תכנון ובנייה, בתנאים שנקבעו במסגרתו, עדיין תקף.

3.      יישקל מתן הקלה בעונש מאסר לאסירים בעלי מאפיינים שונים כמו קרבה לחלל, נפגעי פעולות איבה, חטופים או מאפיינים נוספים שיפורטו בהמשך, זאת כאשר האסירים  ריצו לפחות מחצית מתקופת מאסרם. כמו כן יישקלו הקלות בעונשי מאסר, כאשר מדובר במאסרים קצרים, ובאסירים שריצו לפחות שליש ממאסרם.

4.      ככל שיוחלט על מתן חנינה בדרך של קיצור תקופת המאסר, האסיר יוכל להגיע לדיון לפני ועדת השחרורים במועד מוקדם יותר, והוועדה תחליט אם לשחרר אותו כאסיר ברשיון, בשחרור על תנאי.

5.      הארכה ותיקוף מדיניות מתווה החנינות לשנת ה-75 של מדינת ישראל תוך דגש על בקשות חנינה של מערכת הביטחון, הלומי קרב ונכי צה"ל.

יודגש, כי חנינות יינתנו רק לאחר הגשת בקשות חנינה ושקילת כל מקרה גופו ולאחר קבלת חוות דעת של הגורמים המוסמכים, והפעלת שיקול הדעת של נשיא המדינה לברר כל תיק ותיק כמקובל. זאת, על מנת להבטיח כי החנינות שיינתנו במסגרת המתווה המיוחד אינן מסכנות את הציבור, ואינן פוגעות באכיפת החוק. עוד יודגש, כי מתווה חנינות מיוחד זה אינו מונע הגשת בקשת חנינה על ידי כל אדם, במסגרת סמכות החנינה הנתונה לנשיא המדינה, וכמובן כפוף לסדרי העדיפויות של הנשיא כמפורט באתר בית הנשיא.

יצחק הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הנשיא הרצוג מסר: "בקרוב נציין את יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל, והשנה תחושת הערבות ההדדית והאמונה בצדקת הדרך מלוות ברגשות כאב עזים ומטלטלים, ובנחישות בלתי נגמרת להשבת החטופות והחטופים לביתם. המציאות שינתה את פניה בשבעה באוקטובר, ואזרחי ישראל מתמודדים מזה חודשים ארוכים עם אתגרים משמעותיים. ובשעה שבה החברה הישראלית התגלתה במלוא עוצמתה, עלינו לזכור את אלו שנרתמו ועודם נרתמים למען ביטחון העם והמדינה.

"מוסד החנינה היווה מאז ומעולם דרך לשקף את ערכי החברה וצרכיה, ולנהוג לפנים משורת הדין, באופן חוץ-משפטי, עם אלה הזקוקים לכך. ולכן השנה, השימוש בסמכות החנינה יהיה רחב מן הרגיל, ונושיט בו יד תומכת עבור אלה שתרמו תרומה משמעותית לביטחון המדינה. זוהי דרך נוספת להפיח תקווה ורוח בעמנו, זוהי דרך נוספת של המדינה ומוסדותיה לשקף את ערכי החברה ולתמוך באלה הזקוקים לכך".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים לוין מסר: "דווקא בימים הקשים האלה, אותם חווה מדינת ישראל מאז הטבח הנורא שאירע ב-7 באוקטובר, התאחד עם ישראל ללחימה באויבנו, לעזרה הדדית ולתמיכה, ובכך התגלה במלוא תפארתו. מתווה החנינות המעודכן, המפורסם לקראת יום העצמאות ה-76, מהווה היבט נוסף לאחדות ולערבות הדדית, שנדרשת תמיד, וביתר שאת בעת הזו. המתווה שם דגש מיוחד על אנשי המילואים, שנושאים בנטל הגדול של הגנת המדינה, ביתר שאת מאז פרוץ המלחמה.

זו הוקרת תודה לאלו שעזבו את חייהם והשאירו מאחור את משפחתם, בדרך לחזית בה הם מגינים על המדינה. זו הוקרה נוספת לאלו שתרמו ותורמים תרומה משמעותית לביטחון המדינה, בפרט במסגרת המלחמה. בנוסף, יסייע מתווה החנינות לאזרחי המדינה שחווים קשיים בתקופה זו, והוא יסייע גם בצמצום פערים חברתיים. אני מבקש להודות לכב׳ נשיא המדינה יצחק הרצוג ולצוותו, למחלקת החנינות במשרד המשפטים בראשות עו״ד לימור גולדנברג חדד ולכל השותפים במלאכה חשובה זו. זוהי עת חסד ועת רחמים. יישר כוח לעוסקים במלאכה".