נדחו העתירות: הרב הראשי יצחק יוסף יקבל את פרס ישראל

שופטי בג"ץ החליטו לדחות את העתירות נגד הענקת פרס ישראל לרב הספרדי הראשי, אך מתחו ביקורת על דבריו שעוררו סערה: "יש לראות בחומרה את התבטאויותיו המקוממות והפסולות, דווקא בשל היותו עובד ציבור וסמכות רוחנית-הלכתית לציבור גדול"

הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שופטי בג"ץ החליטו היום (רביעי) לדחות את העתירות נגד הענקת פרס ישראל לרב הספרדי הראשי, הרב יצחק יוסף, אך מתחו ביקורת על דבריו. בית המשפט קבע כי "יש לראות בחומרה את התבטאויותיו המקוממות והפסולות של הרב יוסף דווקא בשל היותו עובד ציבור וסמכות רוחנית-הלכתית לציבור גדול, אך אמירות אלה הן בבחינת אמירות חיצוניות לפועלו המקצועי בתחום הספרות התורנית שבגינו הומלץ לקבלת הפרס".

"פרס ישראל ניתן בגין הישגים מקצועיים", קבע בית המשפט, "ועל אף הקושי המתעורר בעניינו של הרב יוסף, אין המקרה נופל בגדר מקרי הקצה שבהם יש לשקול נסיבות חיצוניות לתחום פועלו המקצועי של המועמד. פרס ישראל עומד למבחנו ולביקורתו של הציבור, אך הוא אינו אמור לשקף קונצנזוס של הציבור. לנוכח היות המלצת ועדת השופטים כמעט חסינה מפני התערבות – אין להיעתר לסעד המבוקש בעתירות ודינן להידחות".

השופטת רות רונן קבעה כי מדובר במקרה גבולי, וזאת הן משום שההתבטאויות הבעייתיות של הרב יוסף אינן חיצוניות לחלוטין לתחום העיסוק שלו, אף שאינן עומדות במרכז העיסוק בשלו הוא קיבל את הפרס, והן לאור כמותן של ההתבטאויות הללו, טיבן והחומרה היתרה הנודעת להן, בעיקר על רקע התקופה הנוכחית. אף על פי כן הסכימה השופטת רונן כי דין העתירה להידחות, לאור הפתח הצר מאוד שהפסיקה הותירה להתערבות בהחלטות הנוגעות להענקת פרס ישראל.

השופט חאלד כבוב הצטרף לתוצאה בציינו כי "קשה למצוא ציבורים במדינה שלא 'זכו לקיתונות של בוז ועלבון תחת שבט לשונו של הרב". לעמדתו, לנוכח הפסיקה לאורך השנים לפיה להמלצת ועדת הפרס יש כמעט-חסינות, הגיעה העת "לומר בקול ברור: אין עוד מקום להגשת עתירות התוקפות את החלטת שר החינוך להעניק את פרס ישראל למועד כלשהו, יהיו התבטאויותיו הערכיות מכוערות ומבזות ככל שיהיו".

"למרבה הצער, בית המשפט קבע לדחות את העתירות", מסרה עו"ד בתיה כהנא דרור, מגישת העתירה, "ולהעניק בשם אזרחי ישראל את הפרס הממלכתי ביותר במוצאי יום העצמאות, לרב יצחק יוסף, שלא חדל גם עכשיו לבזות את מדינת ישראל, ערכיה וחוקיה, קורא לרדת מהארץ, מסית, ומבטא עמדות גזעניות כלפי מיעוטים נשים ועולים. כל זאת במיוחד השנה, כאשר חיילינו מחרפים נפשם בקרב, להגנה על המולדת. מדובר בלא פחות מהשפלה לאומית, ופגיעה בחוסנה ובצדקה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".

הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף
הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כזכור, הרב יוסף עורר סערה, כשבמהלך שיעורו השבועי התייחס לירי הטילים לעבר ישראל במתקפה האיראנית - וטען כי המדינה לא ניצלה מהירי "בזכות הרמטכ"ל" - אלא בזכות בני הישיבות: "13 אלף טילים זרקו על המדינה שלנו, ברוך השם איזה ניסים ונפלאות שהיו לנו. בזכות מה זה? בזכות מי? בזכות הרמטכ"ל? זה בזכות בני התורה, בזכות בני הישיבות, שהם יושבים ועוסקים בתורה".

במקרה אחר, ברקע הקרב על חוק הגיוס, הרב הראשי אמר בשיעורו השבועי: "יכריחו אותנו ללכת לצבא? ניסע כולנו לחו"ל". הוא הוסיף: "כל החילונים האלה צריכים להבין שבלי התורה – לא תהיה הצלחה לצבא. ראינו איך הצבא הצליח בבוקר שמחת תורה. במשך כמה שעות באו ושחטו... איפה היה הצבא? הוא מצליח רק בזכות בני התורה".