פרסום ראשון: מחדל הביציות וההסתרה של משרד הבריאות

במשרד ידעו כי הביציות פגומות גנטית כבר ביולי - אך לא דיווח לרופאים. גורמים בכירים בביקורת על המשרד לא דיווח בזמן: "למה התעכב?". מחר - דיון בבית המשפט על הסרת צו איסור הפרסום בנוגע לזהות הרופאים החשודים

זמן צפייה: 01:20

פרסום ראשון: ימים ספורים אחרי שנודעו פרטים על אודות פרשת הביציות הנגועות מגיאורגיה, בחדשות 13 דווח הערב (רביעי) כי במשרד הבריאות ידעו שהביציות שיובאו לארץ - וחלקן הושתל בנשים - פגומות גנטית כבר ביולי. עם זאת, במשרד הבריאות לא דיווחו על כך לרופאים.

גורמים בכירים במערכת הבריאות מתחו ביקורת על המשרד, שלא דיווח בזמן ותהו מדוע התעכב. בתוך כך, מחר יתקיים דיון בבית המשפט בנוגע להסרת צו איסור הפרסום על זהות הרופאים החשודים.

ממשרד הבריאות נמסר: "מיד עם סיום הבדיקה במשרד הבריאות ומהרגע שעלה חשד כי מדובר במעשים פליליים לכאורה, פנה משרד הבריאות ליחידות להפריה חוץ-גופית ובמקביל הנושא הועבר לטיפול הפרקליטות. בפנייה ליחידות, הודיע משרד הבריאות כי הוחלט שלא לחדש את ההכרה במרפאה המדוברת בגיאורגיה וכי יש צורך ליידע את המטופלים בכך. המשרד דרש כי יש להוסיף לטופס הסכמה להחזרת הביציות המופרות מידע זה, לצד מתן מידע למטופלות על האפשרות לפנות לייעוץ גנטי ולבצע בדיקות נוספות לביציות שהתקבלו מכלל התורמות מהמרפאה בגיאורגיה".

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ביום שני האחרון הודיעה המשטרה כי כי עצרה שני חשודים, מומחים להפריות - פרופסור וד"ר - שייבאו לכאורה בחודשים האחרונים ביציות מופרות מגאורגיה הנושאות מחלה גנטית קשה (המופיליה B), לשם הפריות חוץ-גופיות בנשים בארץ.  מהמשטרה נמסר כי "ראשיתה של החקירה החלה בבדיקה פנימית של משרד הבריאות והגשת תלונה למשטרה, אודות חשד להחזרת ביציות מופרות עם מחלה גנטית למספר מטופלות בארץ. במסגרת חקירה סמויה, המנוהלת מזה מספר חודשים ביחידת ההונאה של מחוז תל ביב, בשיתוף חטיבת המודיעין ובסיוע משרד הבריאות והפרקליטות, הצטברו חומרי חקירה נגד שני חשודים (צוות רפואי) העוסקים בהפרייה חוץ-גופית, שפעלו במספר מועדים במהלך החודשים האחרונים בייבוא ביציות מופרות מגיאורגיה, במטרה לבצע הפרייה בארץ למטופלות שלהם, כשחלק מהביציות התגלו עם מחלה גנטית קשה".

על-פי החשד, הביציות נשאבו מנשים הנושאות את מחלת ההמופיליה בגאורגיה והוחזרו למספר נשים בארץ - שמהן גבה צוות החקירה עדויות - לאחר שנפגעו מהטיפול וההחזרה של העוברים. במקביל, התקבלה החלטה במשרד הבריאות שלא לאפשר, בשלב זה, המשך ייבוא ביציות וביציות מופרות מיחידה זו.