חתן פרס ישראל יתרום את כספי הזכייה לפורום המשפחות הישראלי-פלסטיני

פרופסור יעקב ריטוב, חתן פרס ישראל בחקר הכלכלה והסטטיסטיקה לשנת תשפ"ד, הודיע כי יעביר את כספי הזכייה בפרס לפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני. "הדרך היחידה להביא ביטחון לכולנו - שכנות טובה בין שני העמים"

טקס זיכרון ישראל-פלסטיני של פורום המשפחות השכולות. ארכיון
טקס זיכרון ישראל-פלסטיני של פורום המשפחות השכולות. ארכיון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

חתן פרס ישראל בחקר הכלכלה והסטטיסטיקה, פרופסור יעקב ריטוב, הודיע היום (חמישי) כי בחר להעביר את כספי הזכייה בפרס לפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני. פרופ' ריטוב, פרופסור אמריטוס באוניברסיטה העברית בירושלים ופרופסור לסטטיסטיקה באוניברסיטת מישיגן, אן ארבור, אמר כי בהחלטתו, הוא מבקש "להדגיש את הצורך הדחוף, במיוחד בזמן המלחמה, להחזרת השיח למען פתרון הסכסוך בדרכי שלום".

"אני מודה לוועדה על הכבוד הגדול שניתן לי בהענקת פרס ישראל. בימים קודרים אלו קשה להאמין שעתיד טוב יותר הוא אפשרי. לכן בחרתי לתרום את סכום הפרס לאלו הפועלים לייצר מציאות אחרת. חברי פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני מאמינים שתקווה ושלום אינן מילים גסות - ושהדרך היחידה להביא ביטחון לכולנו היא שכנות טובה בין העם היהודי לעם הפלסטיני. כי אין לנו ארץ אחרת", כתב חתן פרס ישראל בחקר הכלכלה והסטטיסטיקה.

פרופ' יעקב ריטוב
פרופ' יעקב ריטוב | צילום: האוניברסיטה העברית

מנכ"ל פורום המשפחות השכולות, יובל רחמים, בירך על ההחלטה. "במחווה האצילית שלו, חתן פרס ישראל פרופסור יעקב ריטוב יצק לפרס תוכן ומשמעות מהדרגה הגבוהה ביותר, תוכן ומשמעות שגם וועדת הפרס ככל הנראה לא לקחה בחשבון. פרופסור ריטוב הוכיח שהישגים גבוהים בעולמות המחקר, באים עם מחויבות ערכית ומוסרית גם לעולם בו אנו חיים. בהחלטתו להעביר לפורום המשפחות השכולות את כספי זכייתו, פרופסור ריטוב מפנה באומץ רב זרקור לסוגיה החשובה ביותר בחייה של מדינת ישראל ברגע זה - סיום הסכסוך בדרכי שלום ופיוס בין העם הישראלי לעם הפלסטיני. המתנה הזו תאפשר לנו להמחיש לעוד ישראלים ופלסטינים שהפיוס הכרחי וגם אפשרי".

כזכור, בחודש אוגוסט האחרון משרד החינוך הודיע לפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני כי לא יורשה יותר לפעול בבתי הספר. הנימוק: "כל השוואה בין השכול של משפחות חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה עם שכול של נפגעים מפעולות הגנתיות של צה"ל בהגנתו על מדינת ישראל אינה מקובלת, ואינה מתיישבת עם הערכים שמקדם משרד החינוך ויש בו משום פגיעה קשה בזכרם של חללי צה"ל וברגשות בני משפחותיהם".

שר החינוך יואב קיש, לאחר שהושג אתמול ההסכם עם ארגון המורים
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

האגודה לזכויות האזרח ופורום המשפחות השכולות הגישו עתירה נגד ההחלטה בספטמבר, ובית המשפט המחוזי בירושלים פסק לטובתם וקבע כי "יש לבטל את החלטת שר החינוך וועדת המכרזים במשרד לפסול את תכנית מפגשי הדיאלוג של הפורום ממאגר התכניות החיצוניות של משרד החינוך (גפ"ן), וכי התכנית תחזור לבתי הספר עוד השנה", בנימוק כי "פסילת התכנית התבצעה ללא כל תשתית עובדתית מינימלית שתצדיק זאת".

שר החינוך יואב קיש יצא נגד פסיקת בית המשפט, וטען כי "ההחלטה היא התערבות גסה, שגויה ומיותרת של בית המשפט בהחלטות הדרג המקצועי של משרד החינוך". השר קיש כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "החלטת בית המשפט המחוזי שהודלפה לתקשורת עוד בטרם הובאה לידיעת משרד החינוך היא מזעזעת", וטען כי "משפחות מחבלים לא יכנסו לכיתות הלימוד של ילדינו, במימון המדינה, וילמדו אותנו איפה טעינו. מי שלא הבין זאת אז את השיעור הזה קיבלנו ב 7 באוקטובר. אפעל בכל האמצעים שברשותי על מנת לוודא שזה לא יקרה. כעת הזמן לשיקום החוסן של תלמידנו ולתקומה - ואת זה אנחנו נעשה ולא הפלסטינים".