דו"ח רפואי קובע: כל החטופים נמצאים בסכנת חיים ממשית

לציון 100 ימים למלחמה, מטה משפחות החטופים פרסם דו"ח המפרט את צרכיהם הרפואיים ומצבם הבריאותי של חטופים ישראלים המוחזקים בשבי חמאס מאז 7 באוקטובר. על הדו"ח חתמו 8 חתני פרס נובל. בין היתר נכתב כי החטופים סובלים מפציעות חמורות שאינן מטופלות, ממחלות הקשורות בתנאי השבי - ומבעיות נפשיות. "חייבים להציל אותם, עכשיו"

Whatsapp Image 2023 12 מאהל המחאה בת"א משפחות החטופים חרבות ברזל17 At 1
מאהל המחאה בת"א (אילוסטרציה) | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לקראת ציון 100 ימים לשבת השחורה, מטה משפחות החטופים והנעדרים פרסם דו"ח רפואי מקיף, עליו חתומים 8 חתני פרס נובל, אודות הסיכונים הבריאותיים שבהם נתונים החטופים והחטופות שעדיין נמצאים בשבי החמאס.

בדו"ח ניתנות דוגמאות של 38 חטופים המפרטות את צרכיהם הרפואיים הספציפיים ומצבם הבריאותי בעת חטיפתם. בין היתר נכתב בו כי "חטופים רבים נחטפו מביתם ללא עזרי ראיה, שמיעה או ניידות, דבר המחריף את מצבם הבריאותי ורווחתם הנפשית. חטופים אחרים סובלים מבעיות נפשיות, ואחרים נפצעו במהלך החטיפה האכזרית ועדיין לא קיבלו טיפול הולם לפציעות, שעלולות להחמיר ולהסתבך. בנוסף, חלק מהחטופים סובלים ממחלות הקשורות לתנאי השבי הקשים, הכוללים עינויים נפשיים ופיזיים".

"אוכלוסיות אלה נחשבות לאוכלוסיות הזקוקות להגנה ולטיפולים מיוחדים על-פי החוק ההומניטרי הבינלאומי, בשל פגיעותן המוגברת לנזקים חמורים, העלולים להיות בלתי הפיכים במקרה הטוב ולהוביל למוות במקרה הרע, אם לא יינתן טיפול רפואי דחוף באופן מיידי", נכתב עוד.

מערך הרפואה של מטה המשפחות אסף את הנתונים על הרקע הרפואי של החטופים באמצעות ראיונות עם בני משפחה ועיון בתיקים רפואיים שסיפקו המשפחות. נתונים נוספים נאספו מעדויות של שורדי השבי.

חרבות ברזל
מיצג מחאה להחזרת החטופים בירושלים. ארכיון | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90
מחבלים בטנדר, חרבות ברזל, השבת השחורה
מחבלי חמאס במתקפה בשבת השחורה

שמונת חתני פרס הנובל שחתמו על הדו"ח הוסיפו קריאה למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, לנשיאת הצלב האדום מיריאנה ספולאריק ולראש ארגון הבריאות העולמי תאודרוס אדהנום לפעול לשחרורם המיידי ולהעברת תרופות וסיוע רפואי. בנוסף, הם הזמינו את השלושה לביקור בישראל וביישובי עוטף עזה על מנת לראות במקור ראשון את ההרס והזוועות שחוללו מחבלי חמאס, וכן להיפגש עם משפחות החטופים ועם שורדי השבי ששוחררו.

בפנייתם כתבו הזוכים: "כחתני פרס נובל, אנו מביעים דאגה עמוקה לחטופים המוחזקים בעזה וקוראים לנקיטת פעולות להבטחת טיפול רפואי לכל החטופים. אנו מוצאים את עצמינו נאלצים להשמיע את קולנו על רקע הסכנה לחייהם של חפים מפשע המוחזקים בשבי, משפחות שנקרעות וקהילות המתמודדות עם המציאות הקשה של המלחמה. אנו מתעקשים להשמיע את קול ההיגיון, וקוראים לכם, כמנהיגים, לנקוט בפעולות לקידום שחרור כל בני הערובה כצעד חיוני לקראת הפסקת אש ומניעת שפיכות דמים נוספת".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש
"פעל לשחרור החטופים". מזכ״ל האו״ם, אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

פרופ' חגי לוין, ראש מערך הרפואה של מטה משפחות החטופים מסר: "כל החטופים נמצאים בסכנת חיים מיידית. חלק מהחטופים לא ישרדו 100 ימים בשבי ללא טיפול רפואי מתאים, בגלל תנאי השבי והזנחת בריאותם. החטופים הופקרו ב-7 באוקטובר. אסור לנו כאומה חפצת חיים להפקיר חטופים בשטח. אנו חייבים להציל אותם, עכשיו".