משבר חוק הגיוס: הדד-ליין פקע, המדינה ביקשה ארכה

אחרי שהמועד להגשת עמדת היועמ"שית בנוגע לחוק שיפטור חרדים מגיוס פקע ב-14:00, המדינה ביקשה עוד שעתיים כדי להגיש את תשובתה - ולאחר מכן ביקשה ארכה נוספת עד 17:00. גנץ: "לא אתן את ידי למעקף בג”ץ". ח"כ גפני: "בלי לומדי תורה אין לנו עתיד"

זמן צפייה: 02:16

סערת חוק הפטור מגיוס: אחרי שהמועד להגשת עמדת היועמ"שית בנוגע לחוק שיפטור חרדים מגיוס פקע היום (חמישי) ב-14:00, המדינה ביקשה ארכה של שעתיים נוספות כדי להגיש את תשובתה - ובשעה 16:00 ביקשה ארכה נוספת לשעה 17:00. יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, אמר: "הגיעה עת למעשים. ‏בחודשים האחרונים, אנשיי ואני נפגשנו עם בכירים חרדים רבים, ואמרנו להם שלטובת עם ישראל, החברה הישראלית ולטעמי גם לטובת החברה החרדית, צריך להגיע מבעוד מועד למתווה גיוס מוסכם על בסיס מתווה השירות הישראלי שבנינו חברי גדי איזנקוט ואני". ח"כ משה גפני מיהדות התורה השיב: "בלי לומדי תורה אין לנו עתיד".

"‏ניסינו להסביר שאחרי ה-7 באוקטובר, גם החברה החרדית חייבת להבין שמשהו השתנה, שיש לנו הזדמנות לתיקון היסטורי, שגם יחזק אותנו כעת במלחמה", אמר השר גנץ, "‏לצערי, לא הצלחנו להגיע להסכמות בינינו ולגשר על הפערים - ואני עדיין מקווה, שלא מאוחר מדי".

השר בני גנץ
השר בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

‏יו"ר המחנה הממלכתי הדגיש: "ההצעה שלנו למתווה שירות ישראלי בהסכמה רחבה היא הפתרון הנכון, הצודק והריאלי ביותר שיביא לגיוס חרדים וערבים, שיסייע למאמץ המבצעי של צה”ל היום ולתיקון גדול בחברה הישראלית בעשור הקרוב. כל זה תוך כבוד גדול ללימוד התורה, הימנעות משנאת חינם ותוך שאנו מאפשרים לחרדים לשמור על אורחות חייהם. ההצעה הזו בתוקף גם היום".

"מעולם לא התניתי את נושא השירות בבחירות, ולא אתן את ידי להצעות שמטרתן לעקוף את בג”ץ, ולא לתת מענה לצורכי צה"ל והחברה הישראלית כפי שהציעה הממשלה עד כה. כפי שחזרתי ואמרתי לאורך כל התקופה: ‏פתרון לגיוס – כן, פטור מגיוס - לא. ‏כך היה, וכך יהיה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403281359' autoplay='0' credit='ערוץ 7' desc='ח"כ גפני: בלי לומדי תורה אין עתיד' poster='' kid='1_xcbtqbcy' duration='96']

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני התייחס באירוע הנחת אבן הפינה לבית הספר של "החינוך העצמאי" בטבריה לסערת חוק הגיוס: "בלי לומדי התורה אין לנו זכות קיום בארץ הזאת. אחרי 2,000 שנות גלות, עם ישראל חזר להיות עם יהודי בארצו - וזה בזכות לומדי התורה שממשיכים את המסורת. אני מברך את החיילים שמסכנים את נפשם בעזה וכאן בגבול הצפון, אני מתפלל עם כל עם ישראל שיחזרו הבייתה בריאים ושלמים, אבל בלי לומדי תורה אין לנו עתיד ולכן צריך לשמר אותם בכל הכוח האפשרי".

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אמש הגישה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לבג"ץ בקשת דחייה בת יום אחד במתן תשובת המדינה בעניין גיוס בני הישיבות, זאת "בשים לב לרגישות הדברים,  ולצורך בהידרשותם לטיוטה של גורמים רבים, ביניהם גורמים בכירים ביותר", לדבריה.

בטיוטת תשובתה לבג"ץ שפורסמה מוקדם יותר, נכתב: "החל ב-1 באפריל - לא יהיה עוד מקור סמכות המאפשר הימנעות גורפת מגיוס בני הישיבות. על הרשויות להיערך לגיוסם". עוד נכתב כי הממשלה תיאלץ להפסיק לתקצב את הישיבות שתלמידיהן ישתמטו - "למעט לתקופת היערכות קצרה".

Whatsapp Image 2023 03 17 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפי הטיוטה, "הממשלה אינה רשאית להפר את הוראות חוק שירות ביטחון ולהימנע באופן גורף מגיוס של מלש"בים חרדים בהיעדר סמכות מפורשת לעשות כן. כפועל יוצא, היא אינה מוסמכת לממן את הפעילות של אותם מלש"בים, החותרת תחת חובת הממשלה לגייסם".