הממשלה לבג"ץ: מתחייבים להשלים את חוק הגיוס עד סוף כנס הקיץ

לקראת הדיונים בעתירות בנושא חוק הגיוס בבג"ץ בחודש הקרוב, הממשלה הודיעה כי תשלים את החקיקה עד לסיום כנס הקיץ. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את המשך חקיקת מתווה הגיוס שאושר בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה - בניגוד לעמדת היועמ"שית. רב בכיר בציבור החרדי: "גיוס בני ישיבות הוא אסון גדול ונורא"

זמן צפייה: 00:43

לקראת הדיונים בעתירות בנושא בתחילת חודש יוני, הממשלה שלחה הערב (חמישי) הודעה לבג"ץ, בה היא מתחייבת להשלים את חקיקת חוק הגיוס לחרדים עד סיום כנס הקיץ של הכנסת.

במקביל, הערב נשא מנהיג הציבור החרדי הרב דב לנדו דברי הספד בהיכל ישיבת פוניבז' על מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין. בסיום דבריו התייחס ראש הישיבה למצב בעקבות משבר הגיוס ואמר: "בהזדמנות זו הנני פונה לכל אלו שחושבים לחוקק חוק שבני הישיבות התגייסו. דעו לכם בני הישיבות לא התגייסו בשום אופן לא בשום צורה לא. גיוס בני הישיבות הוא אסון גדול ונורא גם עבורנו וגם עבורכם גם אם אינכם מבינים זאת, עבור כל היישוב היהודי בארץ. השם ישמרנו".

הרב לנדו
הרב לנדו

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום פה אחד את המשך חקיקת מתווה הגיוס שאושר בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה. זאת, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש, בניסיון להרוויח זמן נוסף בבג"ץ, כי בכוונתו לקדם את החוק במטרה לפתור את הסוגיה הנפיצה מול הציבור החרדי.

הצבעת השרים בוצעה חרף חוות דעת משפטית שהעבירה מוקדם יותר היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לשר המשפטים יריב לוין, יו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה - בו הבהירה כי קיימת מניעה משפטית מהמשך קידום החוק שאושר בכנסת הקודמת.

בחוות הדעת של היועמ"שית נכתב כי הסדר הגיוס המוצע הנו "מנותק מצה"ל וממערכת הביטחון", ואופן הליך אישור החוק בנושא אינו מתבסס על נתונים רלוונטיים ועדכניים. עוד נכתב כי המציאות עמה מתמודדים המדינה וצה"ל בעת הנוכחית שונה בתכלית מזו שהתקיימה בעת גיבוש הצעת החוק הקודמת, לפני 7 באוקטובר ופריצת המלחמה. "הסדר גיוס אינו יכול להתקבל בהתעלם מצרכי הביטחון, ממערכת הביטחון מהשלכותיו הכלכליות והשלכותיו על הציבור", קבעה בהרב-מיארה במכתבה.

בלשכת היועצת הבהירו בנוסף כי לא ניתנה כל חוות דעת מקצועית בנוגע לחוק שאותו נתניהו מעוניין לקדם. לדברי הגורמים המשפטיים, הקואליציה פועלת לקדם את החוק מבלי שהועברה עמדת הגורמים המקצועיים - באופן המשול לניסיון אישור תקציב למדינה במנותק מעמדת הגורמים המקצועיים במשרד האוצר.