זעקת התצפיתניות מהצפון: "מתעלמים מההתרעות שלנו"

התעלמות מהתרעות ביטחוניות – שבחלקן התממשו - תנאים קשים, יחס רע מהמפקדים ומחסור בטיפול נפשי: אלו רק חלק מהבעיות מהן סובלות התצפיתניות בגבול הצפון, שבימים אלו עבודתן חשובה מאין כמוה. "אם המצב יישאר כך – לא נוכל להמשיך ולהגן על גבול הצפון"

זמן צפייה: 02:50

ההתעלמות מאזהרות התצפיתניות – "העיניים של המדינה" – לפני 7 באוקטובר הינה חלק מהמחדלים שהובילו לטבח המחריד. כפי שנחשף היום (שישי) במהדורה המרכזית, גם התצפיתניות בגבול הצפון חוששות כי ישנה התעלמות מהתרעותיהן הביטחוניות, כגון מספר מקרים בהם הזהירו על חשודים שמסתובבים בסמוך לגבול אך מפקדיהן התעלמו ודבר לא נעשה בשטח – וכעבור זמן מה בוצעו מאותם האיזורים ירי טילי נ"ט.

כמו כן, המחסור בטיפול הנפשי ואי מתן פגישות עם קב"ן פוגע קשות בתצפיתניות, שחלקן איבדו חברות וחברים במהלך הלחימה, ביניהן תצפיתניות מגבול הדרום ששירתו עימן. לטענתן, ישנה מצוקה נפשית גדולה בקרבן, והן מוסיפות כי "אנחנו מנסות לעשות את תפקידינו על הצד הטוב ביותר, לסכל את החולייה הבאה, למנוע חדירות לשטח הארץ והברחות מסביב לשעון -  אך אם המצב יישאר כך לא נוכל להמשיך ולהגן כי אנחנו קורסות נפשית, פיזית ומנטלית".

בנוסף, התצפיתניות מתלוננות על תנאים לא פשוטים המפריעים לעבודתן הרציפה: צפיפות, כיסאות שבורים, יחס רע מהמפקדים ועונשים רבים שלא מאפשרים להן לעסוק באופן מוחלט בפעילותן המבצעית. על אף התלונות הרבות של התצפיתניות למפקדותיהן - דבר לא נעשה בנידון, וגם מכתב ששלחו הוריהן לא עזר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "המכתב התקבל בצה״ל והטענות נבדקות ומטופלות. מערך התצפיות בצה"ל חיוני ומשמעותי להגנה על גבולותיה של מדינת ישראל. מתחילת המלחמה, התצפיתניות זוכות להישגים מבצעיים משמעותיים, מאפשרות סגירת מעגלים על אירועים מבצעיים ותקיפת עשרות חוליות מחבלים של ארגון הטרור חיזבאללה. למערך תרומה משמעותית בשמירה על ביטחונם של אזרחי ישראל וחיילי צה"ל, בסיכול פיגועים, חשיפה ופגיעה באויב. ככלל, ההתרעות שעולות ממערך התצפיות זוכות לקשב ולביטוי משמעותי בהערכות המצב המבצעיות וזאת לצד הערכות מודיעיניות נוספות. החיילות מלוות על ידי גורמי מקצוע רפואיים ממערך בריאות הנפש, זאת בנוסף לקשר הרציף עם המפקדים תוך מתן מעטפת ואוזן קשבת".