מחבלים שנעצרו סיפקו את ידיעת הזהב: פרטי מבצע חילוץ גופות החטופים

מחר יובאו למנוחות שני לוק, עמית בוסקילה ואיציק גלרנטר, שגופותיהם חולצו מצפון הרצועה בסוף השבוע. הודעה על מועד הלווייתו של רון בנימין תימסר בהמשך. המבצע לחילוץ גופותיהם יצא לדרך לאחר שמחבלי חמאס שנתפסו ברצועה סיפקו את המידע על מיקום הגופות

זמן צפייה: 07:04

שלושה מהחטופים שגופותיהם חולצו מרצועת עזה בסוף השבוע יובאו מחר לקבר ישראל, 226 ימים אחרי שנרצחו וגופותיהם נחטפו. איציק גלרנטר יובא למנוחות בשעה 17:00 בבית העלמין בחוף פלמחים, ובאותה שעה ייטמנו במקביל עמית בוסקילה בבית העלמין בקריית גת ושני לוק בבית העלמין בשריגים. הודעה על מועד הלווייתו של רון בנימין, שהערב (שבת) פורסם כי גם גופתו חולצה באותו מבצע, תימסר בהמשך.

גופותיהם של ארבעת החטופים חולצו ממקום בו צה"ל ושב"כ פועלים החל מסוף השבוע בצפון רצועת עזה, הודות לידיעת זהב שסיפקו לשב"כ מחבלי חמאס שנתפסו ברצועה, אשר הובילה למבצע אותו הובילו לוחמי היחידה המבצעית של השירות יחד עם לוחמי צה"ל, שהגיעו למקום בו הוחזקו הגופות וחילצו אותם לישראל.

הגופות הועברו לזיהוי במכון הלאומי לרפואה משפטית לאחר חילוצן, ולאחר מכן נמסרו הודעות למשפחות החללים. מצה"ל נמסר: "צה"ל ושב"כ משתתפים בצער המשפחה בשעה קשה זו, וממשיכים בהפעלת כלל האמצעים המבצעיים והמודיעיניים, תוך נטילת סיכונים מבצעיים, על מנת לממש את המשימה הלאומית העליונה להשבת כלל החטופים והחטופות".

בנוסף לארבעת הישראלים שמוחזקים בעזה כבר כמעט עשור, כעת נמצאים ברצועה עוד 124 חטופים שנחטפו ב-7 באוקטובר, מתוכם נקבע מותם של 38.

רון בנימין
רון בנימין

רון בנימין, בעלה של איילת ואב לשתי בנות, הגיע בבוקר 7 באוקטובר לרכיבת אופניים יחד עם חבריו באזור קיבוץ בארי. לאחר שהופעלו אזעקות הוא החליט לנסוע בחזרה לביתו, אך רכבו נמצא למחרת עם סימני ירי ליד צומת מפלסים. במהלך הנסיעה צפונה, בנימין יצר קשר עם בנותיו ושלח להן את המיקום שלו. לאחר מכן הקשר עמו נותק, ורק בחלוף כחודשיים משפחתו קיבלה את הבשורה כי נחטף לעזה. בתחילת השנה חזרו בנות משפחתו למסלול בו רכב באזור קיבוץ בארי בבוקר 7 באוקטובר - ומצאו מול המצלמות חפצים השייכים לו.

עמית בוסקילה
עמית בוסקילה

רגעים ספורים לפני שנרצחה באזור צומת מפלסים וגופתה נחטפה, עמית בוסקילה שוחחה עם דודה שמעון אטיאס בטלפון משטח מסיבת הנובה ואמרה לו שנורתה בידה. אטיאס אמר לחדשות 13: "הייתה לנו תקווה, כולנו התפללנו והיום קיבלנו את הבשורה המרה, אין מילים, אסון גדול נפל עלינו. אנחנו רוצים בהזדמנות הזו להודות לכוחות הביטחון שחילצו אותה ולפחות הביאו לנו משהו. היינו באי ודאות וייסורים, נישאר בייסורים - אבל לפחות יש לנו ודאות עכשיו. הכאב גדול, הצער ענק, ייקח לנו שנים לשקם את הנפש שלנו מהאבדה הזו".

הוא סיפר פרטים חדשים, שטרם נשמעו על רגעי חטיפתה: "הייתי איתה על קו הטלפון במשך שעה ו-20 דקות ושמעתי את שקרה לה. כבר ביום הראשון למלחמה שיערתי שהיא לא בחיים. עמית היא צדיקה, לפני שנרצחה זכתה להגיד מילים אחרונות ולהודות לבורא עולם. למרות ששמעתי את היריות הנוספות, הייתה לי תקווה ואמונה שהיא תשרוד ותחזור בחיים, אבל זה רצונו של הבורא. כרגע צריך להיות חזקים בשביל שאר המשפחה, הולכים לבוא עלינו ימים קשים".

איציק גלרנטר, בן ה-56 שנחטף מהמסיבה ברעים
איציק גלרנטר

איציק גלרנטר, בן 56, נחטף גם הוא לאחר שנרצח בצומת מפלסים כאשר ניסה להימלט ממסיבת הנובה. ילדיו, ירדן ועילי, גילו במקרה על חטיפתו - על סמך איכון הטלפון הנייד שלו בשטח הרצועה. בתו ירדן סיפרה לחדשות 13: "התבקשנו להתכנס בבית הוריי, הגיע הצוות שמלווה אותנו ב-7 החודשים האחרונים - ובישר לנו את הבשורה המרה. עד השיחה, לא ידענו דבר על שהותו בשבי ומצבו. לא הכינו אותנו לאפשרות הזו אבל אנחנו אנשים דיי ריאליים, הבנו שאפשרי שהוא ישוב כגופה, אבל בחרנו להאמין ולקוות חזק שהוא בחיים. לצערנו התבשרנו שהסוף הגיע".

"יש מעט הקלה היום, כרגע יש לנו ודאות ותהיה לנו קבורה הולמת - דבר שהוא לא מובן מאליו", הוסיפה, ואמרה בהתרגשות: "זה הזמן להגיד למאות האנשים הנהדרים שמלויים אותנו בתקופה האחרונה תודה. העובדה שהחיילים שחילצו את אבי קראו עליו קדיש כשהבינו שהוא אינו בין החיים ריגשה אותנו מאוד. התפללנו בכל התקופה הזו ונמשיך להתפלל לבריאות חיילינו. מאחלת שתחזרו בריאים למשפחותיהם. בישרתי את בשורת האיוב לביתי בת ה-6, אמרתי שסבא שומר עלינו עכשיו ממקום אחר - והתחבקנו חזק".

שני לוק
שני לוק

שני לוק, בת 22 מתל אביב, נרצחה גם היא על-ידי מחבלי חמאס באזור צומת מפלסים, לאחר שניסתה לברוח משטח המסיבה שורץ המחבלים, וגופתה נחטפה. לוק, בעלת אזרחות ישראלית וגרמנייה, הייתה אמנית קעקועים - והסרטון בו היא נראתה מובלת בתא האחורי של טנדר ברחבי רצועת עזה היה מהתיעודים הראשונים שחשפו את זוועות חמאס בשבת השחורה לציבור הרחב.

ניסים, אביה של שני, אמר לחדשות 13: "קיבלנו את הבשורה הזו כבר בבוקר, הגיעו אלינו צוות נחמד של צה"ל, סיפרו לנו על המצב, מה מצאו ואף הראו לנו תמונות. הגופה במצב מצוין, רואים את הקעקועים באופן ברור, לא ציפינו לזה, לא ידענו מה נקבל ואם נקבל משהו אי פעם, וזאת מתנה לשבת. כעת היא תוכל למצוא את מקומה - ולנו יהיה מקום לבקר ולהניח זר".

"זו סגירת מעגל", הוסיף אביה, "הנפש המיוסרת ידעה שיש איזשהו חור בלב שעדיין נמצא בעזה - אך לא ידעה היכן ובאיזה מצב. כל חייה היא הקרינה אור לסובביה, ובמותה היא עדיין מקרינה אור. היא הסמל של עם ישראל בין אור לחושך לגויים, היופי הפנימי והחיצוני של שני שהקרין לכל העולם הוא יופי מיוחד. הייתי השבוע בארצות הברית ואמרתי לחברי הקהילות היהודיות: 'ביום שלא תהיו בטוחים אם אנחנו הצד הטוב או הרע, תראו את תמונתה של שני ותבינו מי אנחנו מיד'. שני מסמלת את האור שימשיך איתנו, איתה ועם כל עם ישראל. הייתה ילדה מדהימה, שרוקדת, שמחה, מיוחדת, חופשיה וטובת לב. משאירה לנו המון אור".