בכיר חמאס: "נערכים לפלישה ישראלית לרפיח"

הגורם אמר ל"אל-ערבי אל ג'דיד" הקטרי כי "יש אינדיקציות על כך שישראל נחושה לצאת לפעולה קרקעית רחבה ברפיח". הוא איים כי "מבצע ברפיח לא יהיה פיקניק כמו שסבורים בישראל. נתניהו מוביל את האזור כולו לפיצוץ"

עקורים פלסטינים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי
פליטים עזתים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי | צילום: רויטרס

בכיר חמאס שצוטט בעיתון הקטרי "אל-ערבי אל ג'דיד" התייחס היום (חמישי) לפעולה הישראלית המתקרבת ברפיח, ואמר כי "'ההתנגדות הפלסטינית' החלה להתכונן לקראת פלישת צה"ל לעיר". כמו כן, הבכיר איים כי "הפעולה ברפיח לא תהיה 'פיקניק' כמו שחושבת הנהגת ישראל", והזהיר: "ראש הממשלה נתניהו מוביל את האזור כולו לקראת פיצוץ". עוד טען הגורם בכיר כי "כל האינדיקציות, בין אם באמצעות המתווכות או סימנים בשטח, מצביעים על כך שישראל נחושה לצאת לפעולה קרקעית ברפיח".

בכיר ארגון הטרור התייחס למגעים של עסקת החטופים, ואמר כי "ההתנגדות גילתה גמישות רבה במהלך המשא ומתן, אך זה הפך ברור מהרגע הראשון שהצד הישראלי נשאר עקשן". לדבריו, חמאס גילה גמישות במו"מ שבא לידי ביטוי במספר ה"חיילות" שיכללו בהסכם - 10 חיילות במקום 5 - וזאת "למרות שבעבר חמאס התנגד שהשלב הראשון של העסקה יכלול שחרור של חיילים שנשבו ביחידות צבאיות או מתוך טנקים". יודגש כי בישראל ידוע על חמש חיילות בלבד שנמצאות בשבי, ולכן ייתכן כי מדובר בנשים שאינן חיילות, אך עונות על הגדרת חמאס ל"חיילות" - נשים בגיל גיוס או אחריו.

הבכיר הוסיף כי "חמאס התנתה את הגדלת מספר החיילות שישוחררו בשלב הראשון, בהסכמה ישראלית לשחרר 30 אסירים פלסטינים המרצים מאסרי עולם בכלא עבור כל חיילת". זאת, לדבריו, "לאחר שחמאס וויתר על הדרישה הקודמת לשחרור של 50 אסירים 'כבדים' עבור כל חיילת".

נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

על-פי הבכיר, "אחת הטענות שעלתה בתקשורת הישראלית היא שאחד המכשולים שהציב החמאס במשא ומתן הוא הדרישה שחמאס יקבע את שמות האסירים ה'כבדים' שישוחררו כחלק מהעסקה, אך חמאס גילה גמישות גדולה גם בסעיף זה - כאשר ויתר על הדרישה לקבוע את השמות".

הפגנה למען החטופים מול שגרירות ארצות הברית בתל אביב
הפגנה למען החטופים מול שגרירות ארצות הברית בתל אביב

בכיר החמאס התייחס לדיווחים על כך שהמגעים לעסקה "תקועים", וטען כי "הצד הישראלי הגביר את סירובו לכל הניסיונות להגיע להסכם". הוא הסביר: " למרות הימשכות המו"מ, ישראל אינה מספקת כל אינדיקציה כי היא מתכוונת להיענות לדרישה המרכזית - הפסקה קבועה של המלחמה ונסיגה מאזורים ברצועת עזה". באשר לדרישת חמאס חמאס לחזרת עזתים לצפון הרצועה, אמר כי בישראל טענו שייתכן ותאפשר חזרה של 70 אלף עזתים בלבד לצפון, בקצב של כאלפיים נשים וילדים ביום במהלך השלב הראשון של ההסכם - אלא שלטענת הבכיר "מדובר על מספר קטן מאוד", וכי בחמאס "עומדים על חזרה מלאה של כל המשפחות לצפון הרצועה ללא תנאים".