הרמטכ"ל: "ניתן לשמור על אורח חיים דתי - ולהצטיין בשירות"

בצל המלחמה: הטקס המסורתי נערך בבית הנשיא. הרצוג אמר כי "אין גדולה ממצוות פדיון שבויים", והוסיף: "עצם קיום הטקס הוא הצהרה - לא ניתן לאויב לנצח אותנו". באופן חריג, ראש הממשלה נתניהו לא לקח חלק במעמד

זמן צפייה: 05:06

יום העצמאות ה-76 - בצל המלחמה: טקס מצטייני הנשיא המסורתי נערך הבוקר (שלישי) בבית הנשיא בירושלים, בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ו-120 המצטיינים והמצטיינות. באופן חריג, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא לקח חלק במעמד. אחד ממקבלי ההצטיינות הוא חייל שזהותו מסווגת, ושאחיו הוא חלל צה"ל שגופתו מוחזקת בשבי חמאס.

מבין 120 מצטייני הנשיא ישנם 67 גברים ו-53 נשים, כאשר 19 מתוכם משרתים כקצינים. בנוסף, 69 מכלל המצטיינים משרתים כלוחמים, 21 משרתים כתומכי לחימה ו-30 בתפקידים עורפיים. האגודה למען החייל חילקה מלגות לימודים לכל המצטיינים בתרומת עו"ד קלמן גרובנר. כל חייל מצטיין יקבל מלגה בסך 3,500 ש"ח לתואר אקדמי לאחר השחרור מצה"ל.

הנשיא הרצוג אמר: "המעמד המרגש הזה הוא לא מובן מאליו השנה. השנה, אנחנו ביום עצמאות אחר. אנו גאים בעצמאותנו, בנס שהוא מדינת ישראל, אבל ליבנו מלא עצב וכאב. נמצאות איתנו כאן גם משפחות שכולות אהובות ויקרות. אנחנו בימים אלה מלאי: כאב של שכול, כאב של פצועים, כאב של אזרחים עקורים מבתיהם, כאב של חטופים. אני שב ואומר: אין גדולה ממצוות פידיון שבויים. וכפי שמארתי – עלינו לפעול באומץ ולבחור בחיים! לא ננוח ולא נשקוט. לא ננוח ולא נשקוט – עד שישובו בנות ובנים לגבולם".

הנשיא הרצוג עם המצטיינים בבית הנשיא
הנשיא הרצוג עם המצטיינים בבית הנשיא | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הנשיא הרצוג עם המצטיינים בבית הנשיא
הנשיא הרצוג עם המצטיינים בבית הנשיא | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הנשיא המשיך: "עצם הקיום של הטקס הזה הוא הצהרה של כולנו: אנחנו לא ניתן לאויב לנצח אותנו! אנחנו מוכרחים להמשיך לנגן, ביחד, את המנגינה ההיסטורית, המרגשת, המחייבת, של עמנו, ושל המדינה האהובה שלנו - מדינת ישראל. מנגינה שנשזרת מדור לדור, מנגינה שכל-כולה צו נצחי: עם ישראל חי!".

לדבריו, "ההצטיינות והגבורה שלכם הן לא תולדה של הנשק שנשאתם או הפקודה שמילאתם. ההצטיינות היא בהחלטה - בבחירה שלכם - להתגבר על כל האתגרים, ולהתעלות לגודל השעה, כל אחת ואחד בדרכו ובמסגרת תפקידו – בחזית ובעורף. אתם בחרתם בשבריר שניה או בהתמדה של חודשים לפעול, להירתם, לחתור, להכווין, להסתער, לנתח, לחלץ, לגונן, להושיט יד ולהציל. אתם בחרתם לגייס את כל הכוחות, הרצון, הכלים והניסיון שיש לכם לשירות העם והמדינה. את שעות האימה והחוסר אונים, בחרתם לתעל לשעת כושר והתעלות שעה שבה קניתם את עולמכם. תעצומות הנפש והגבורה שגיליתם הם הסיבה שנבחרתם כמצטיינים".

הרמטכ"ל הלוי ושר הביטחון גלנט בטקס המצטיינים
הרמטכ"ל הלוי ושר הביטחון גלנט בטקס המצטיינים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרמטכ"ל הרצי הלוי נשא דברים: "טקס הענקת אות מצטייני הנשיא ליום העצמאות הוא מסורת ישראלית. בכל שנה זהו הטקס החגיגי והמשמח ביותר, אולם השנה שמחתנו איננה שלמה. הטקס מתקיים בתקופת מלחמה, והשמחה על הישגי המצטיינים והמצטיינות מהולה בעצב על מחירה הכבד ועל השורות החסרות".

הוא הוסיף: "אתם מייצגים את כל מי שבחר לשרת שירות משמעותי ולמלא אותו על הצד הטוב ביותר. יחד, אתם סיפור הצטיינותו של צה"ל, שהמפתח להצלחתו ולניצחונו הוא בשילוב כוחותיו. כולנו רואים זאת בחודשי המלחמה, בפעולה המשולבת והמתואמ ת של צ בא היבשה עם זרועות האוויר והים, המודיעין והאש. ראיתי זאת מקרוב בכל פעם שפגשתי את צוותי הקרב ברצועת עזה. שכם אל שכם לחמו בהם חיילים ומפקדים בסדיר ובמילואים, שהגיעו מיחידות שונות ולא הכירו זה את זה, עד שנכנסו אל שדה הקרב להצטיין ולנצח בו יחדיו. חיילי צה"ל פועלים ועושים את תפקידם בהצטיינות גם בשעה זו ובכל החזיתות: בדרום, בצפון, במרכז – רחוק כקרוב. הם עושים זאת שם כדי שאנחנו נוּכל להיות כאן, איתכם ולכבודכם".

לאחר מכן אמר: "כמה טוב יהיה לו בעוד כמה שנים יישבו בשורות המצטיינים עוד מבניה, ויוכיחו כי ניתן לשמור על הזהות האמונית ועל אורח החיים הדתי ובה בעת להצטיין בשירות הצבאי למען העם והמדינה; "ספרא וסיפא" – לא ניגודים הם כי אם משלימים – זהו צורך ביטחוני-לאומי מובהק".

מיצג החולצות הצהובות מחוץ לבית הנשיא בירושלים
מיצג החולצות הצהובות מחוץ לבית הנשיא בירושלים

לפני קיום הטקס, הוצב בכניסה למשכן מיצג של 132 חולצות צהובות המסמל את החטופות והחטופים המוחזקים בשבי חמאס. המיצג מונה 132 חולצות צהובות אשר כל אחת מהן עוצבה בעיצוב אישי ובאופן שמגלה מידע נוסף על החטוף או החטופה אשר אותה חולצה מייצגת. כל חולצה מציגה פרט יקר ערך עבור החטופים, תחומי עניין או סמל המזוהה עם הרגע הנורא בו נחטפו. המיצג נעשה ביוזמת יעל רוזנשטיין שניידרמן בשיתוף עם מכינת גל, המכינה שאגם ברגר, החטופה בעזה הייתה בה. לצידם לקחו חלק במיצג אמנים נוספים ומגוונים ביניהם מעצבים ויוצרים מבצלאל, HIT ושנקר.