ביידן בטקס יום השואה: "חמאס טבח בישראלים, לעולם לא אשכח זאת"

בנאום שנשא בטקס שנערך בקפיטול בוושינגטון, הנשיא האמריקני אמר כי "לעולם לא אשכח כיצד חמאס שחט ישראלים ב-7 באוקטובר". על האנטישמיות בקמפוסים ובארה"ב בכלל אמר ביידן: "תעמולה בלתי פוסקת ברשתות החברתיות כנגד יהודים וקריאות להשמדת מדינת ישראל"

זמן צפייה: 02:05

בנאום שנשא היום (שלישי) בטקס הזיכרון לשואה בבניין הקפיטול בוושינגטון, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר: "בניגוד לשואה, אנחנו לא 75 שנים אחרי, אלא 7.5 חודשים אחרי - ואנשים כבר שוכחים. זה היה חמאס ששחט ישראלים והתחיל את המלחמה הזאת. אני לא שכחתי זאת ולעולם לא אשכח".

"עבורי, פירוש הביטוי 'לעולם לא עוד' הוא 'לעולם לא לשכוח' - עלינו להמשיך ולספר את הסיפור, עלינו להמשיך ללמד את האמת, והאמת היא שאנחנו בסיכון שאנשים לעולם לא יידעו את האמת", אמר הנשיא האמריקני, והוסיף: "השנאה הזו ליהודים לא נעלמה לאחר מלחמת העולם השנייה, היא עדיין מושרשת עמוק מאוד בליבם של אנשים ברחבי העולם - היא נראתה גם ב-7 באוקטובר במתקפת חמאס, שבחג הקדוש של היהודים טבח ב-1,200 ישראלים תמימים - תינוקות, ילדים, נשים, גברים שנאנסו ונרצחו, ומאות שנלקחו כחטופים, ביניהם גם שורדי שואה".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס הזיכרון לשואה בוושינגטון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס הזיכרון לשואה בוושינגטון | צילום: רויטרס

ביידן התייחס גם לעליית בתקריות האנטישמיות בארה"ב ובעולם, ואמר: "אנחנו עדים לתעמולה בלתי פוסקת ברשתות החברתיות כנגד יהודים וקריאות להשמדת מדינת ישראל. בעיניי, הלקח המרכזי מהשואה הוא ששנאה לא נעלמת - אלא רק מתחזקת. אנחנו מודעים להשלכות שלה. אנטישמיות היא כמו וירוס שמתפשט, ויחד אנחנו צריכים להמשיך להילחם בה וללמוד את לקחי ההיסטוריה".

"אין בארצות הברית, לא בקמפוסים ולא באף מקום אחר, מקום לאנטישמיות. אני מחוייב לביטחון מדינת היהודים, גם כאשר מתגלעים חילוקי דעות ביני לבין הממשלה הישראלית, ואני מבטיח שיהודי ארצות הברית יהיו בטוחים תמיד. אני חוזר וקורא לכל האמריקנים - התנגדו לאנטישמיות מכל סוג שהיא", אמר נשיא ארה"ב.

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי | צילום: רויטרס

בתוך כך, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס היום למגעים לעסקת חטופים, וטען כי "מניתוח ההצעות של ישראל וחמאס למתווה, שני הצדדים אמורים להצליח לצמצם את הפערים - ואף להגיע לעסקה תוך זמן קצר".

כמו כן, בבית הלבן התייחסו לטענות הישראליות כי כלל לא ידעו על העסקה שהגישו ארה"ב ומצרים לחמאס, וטענו: "עבדנו כרגיל על ההצעה עם ישראל, אף אחד לא הסתיר את הפרטים. ישראל לא שלחה גורמים לשבת סביב שולחן המו"מ, ולכן אולי לא קיבלה את העדכונים האחרונים".