דיווח: ארה"ב הציעה לישראל "מודיעין רגיש" כדי שתוותר על רפיח

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", בכירים בממשל האמריקני הציעו לישראל מידע מודיעיני שיעזור באיתור מנהיגי חמאס ובמציאת מנהרות נוספות בעזה, בתמורה לכך שצה"ל לא ירחיב את הפעילות שלו בעיר הדרומית. עוד הציעו האמריקנים סיוע בהקמת מתחמי אוהלים ותשתיות מחייה למפונים ברצועה

פלסטינים חוסים במחנה האוהלים שהוקם ברפיח
פלסטינים חוסים במחנה האוהלים שהוקם ברפיח | צילום: רויטרס

ברקע המתיחות ביחסים בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, עיתון ה"וושינגטון פוסט" דיווח הלילה (ראשון) כי ארה"ב הציעה לישראל "מידע מודיעיני רגיש" שיעזור לאיתור מנהיגי חמאס ולמציאת מנהרות נוספות של ארגון הטרור ברצועה, בתמורה לכך שישראל תוותר על הרחבת הפעולה הצבאית ברפיח.

עוד לפי הדיווח, שאת פרטיו מסרו לעיתון ארבעה בכירים אמריקנים, ארה"ב הציעה לישראל סיוע נוסף: משאבים לבניית מתחמי אוהלים למפונים ברצועה, וסיוע בבניית מערכות אספקה למזון, מים ותרופות - כך שלפלסטינים שפונו מרפיח יהיה מקום מחסה ראוי למגורים.

לפי הדיווח, ביידן ועוזריו שלחו את ההצעה במהלך השבועות האחרונים, בתקווה שהיא תשכנע את ישראל לבצע פעילות מצומצמת וממוקדת בעיר הדרומית ברצועת עזה - מבלי להעמיק אותה. לפי הערכות, ברפיח מתגוררים כ-1.3 מיליון פלסטינים, בהם כאלה שנמלטו לשם מאזורים אחרים של הרצועה.

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

מקורביו של הנשיא האמריקני הדגישו בפני הבכירים הישראלים שאי אפשר להעביר פלסטינים מרפיח לאזורים אחרים שנמצאים תחת מתקפה, אלא שישראל חייבת לספק להם תשתית בסיסית - הכוללת מחסה, מזון, מים, תרופות וצרכים בסיסיים נוספים - כך שמי שפונה יקבל תנאי מחייה ראויים, ולא יסבול מרעב או ייחשף למחלות.

עוד נטען בדיווח כי מומחים מוושינגטון הסבירו לבכירים בירושלים בהרחבה כיצד לפתח וליישם תוכנית הומניטרית שכזו, ופירטו זאת באופן מדויק. כך למשל הסבירו האמריקנים על מספר האוהלים הנדרש, ועל כמות המים שצריכה להיות בכל אזור.

כעת, כך לפי הדיווח, גורמים אמריקנים עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם מצרים כדי לאתר ולנתק מנהרות שחוצות את גבול מצרים-עזה באזור רפיח, שבהן השתמש חמאס כדי להתחיל בארגון מחדש של יכולותיו הצבאיות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר אמר הנשיא ביידן ל-CNN כי וושינגטון תעצור משלוחי נשק לישראל אם נתניהו יורה על פלישה גדולה לרפיח. לדברי ביידן, "אזרחים בעזה נהרגו מהנשק הזה", בהתייחסו לפצצות במשלוח הנשק שהושהה שבוע קודם לכן. הוא הוסיף: "הבהרתי שאם ישראל תיכנס לרפיח - והיא עדיין לא פלשה לשם באופן נרחב - לא אספק את הנשק". עם זאת, הוא הבהיר כי הקו האדום "טרם נחצה".

לפי הנשיא, פעולותיה של ישראל ברפיח טרם חצו את הקו האדום מבחינת הממשל האמריקני - כניסה לאזורים מאוכלסים בכבדות בעיר הדרומית ברצועה. "הצבא לא נכנס למרכזי האוכלוסייה, מה שהם עשו זה על הגבול. יחד עם זאת, זה גורם לבעיות מול מצרים, שעבדתי קשה מאוד כדי לוודא שיש לנו מערכת יחסים איתה", אמר ביידן. לדבריו, הוא אותת לראש הממשלה נתניהו ולגורמים אחרים בישראל שהתמיכה האמריקנית בפעולות במרכזי אוכלוסייה מוגבלת. "הבהרתי לנתניהו ולקבינט המלחמה - הם לא יקבלו את התמיכה שלנו אם הם ימשיכו למקומות האלה".