דיווח בארה"ב: "ישראל הציבה מספיק כוחות לקראת פעולה רחבה ברפיח"

בכירים אמריקנים מסרו ל-CNN כי ממשל ביידן מעריך שישראל ריכזה מספיק כוחות סביב העיר הדרומית, כדי לפתוח במבצע רחב היקף במהלך הימים הקרובים. עם זאת, בארה"ב לא בטוחים כי ישראל קיבלה החלטה סופית לצאת לפעולה, אליה מתנגד הנשיא ביידן

תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח, מוקדם יותר החודש | צילום: עבד רח'ים חטיב, פלאש 90

ברקע הפעולה הממוקדת ברפיח שהחלה בשבוע שעבר, ועם הרחבת הפינוי באזור, בארה"ב מעריכים כי צה"ל הציב מספיק כוחות מסביב לעיר הדרומית, כדי לפתוח בפעולה צבאית נרחבת במהלך הימים הקרובים. עם זאת, בממשל האמריקני לא בטוחים כי ישראל קיבלה החלטה סופית לצאת למבצע, בניגוד לעמדת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. כך מסרו הלילה (שלישי) בכירים אמריקנים ל-CNN.

לטענת הבכירים, ישראל לא השלימה בצורה נאותה את ההכנות לפעולה שכזאת, שכן לא הוקמו תשתיות מספקות הקשורות למזון ולתנאים בסיסיים ליותר ממיליון עזתים שאמורים להתפנות מהאזור. ביום שני אמר היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן כי "לנשיא היה ברור שהוא לא יספק נשק התקפי מסוים למבצע שכזה".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

ביום ראשון דיווח עיתון ה"וושינגטון פוסט" כי ארה"ב הציעה לישראל "מידע מודיעיני רגיש" שיעזור לאיתור מנהיגי חמאס ולמציאת מנהרות נוספות של ארגון הטרור ברצועה, בתמורה לכך שישראל תוותר על הרחבת הפעולה הצבאית ברפיח.

עוד לפי הדיווח, שאת פרטיו מסרו לעיתון ארבעה בכירים אמריקנים, ארה"ב הציעה לישראל סיוע נוסף: משאבים לבניית מתחמי אוהלים למפונים ברצועה, וסיוע בבניית מערכות אספקה למזון, מים ותרופות - כך שלפלסטינים שפונו מרפיח יהיה מקום מחסה ראוי למגורים.

מקורביו של הנשיא האמריקני הדגישו בפני הבכירים הישראלים שאי אפשר להעביר פלסטינים מרפיח לאזורים אחרים שנמצאים תחת מתקפה, אלא שישראל חייבת לספק להם תשתית בסיסית - הכוללת מחסה, מזון, מים, תרופות וצרכים בסיסיים נוספים - כך שמי שפונה יקבל תנאי מחייה ראויים, ולא יסבול מרעב או ייחשף למחלות.

עוד נטען כי מומחים מוושינגטון הסבירו לבכירים בירושלים בהרחבה כיצד לפתח וליישם תוכנית הומניטרית שכזו, ופירטו זאת באופן מדויק. כך למשל הסבירו האמריקנים על מספר האוהלים הנדרש, ועל כמות המים שצריכה להיות בכל אזור.