הרצוג, ברקע המשבר: "ביידן - ידיד גדול של ישראל; הברית חזקה"

נשיא המדינה נפגש עם חברי קונגרס דמוקרטים, ושיגר מסר מרומז לנתניהו: "אין תחליף לברית עם ארה"ב - והיא חזקה כתמיד". הרצוג הבטיח לאמריקנים: "נפעל יחד לקידום הסיוע ההומניטרי בעזה". עוד אמר: "אנו חולקים את אותן מטרות"

זמן צפייה: 06:54

ברקע המשבר המחריף ביחסים עם ארצות הברית: נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום (חמישי) עם משלחת חברי וחברות קונגרס אמריקנים מהמפלגה הדמוקרטית. הוא אמר: "לארה"ב אין ידידה גדולה יותר מישראל, ולישראל אין ידידה גדולה יותר מארה"ב". הרצוג שיגר מסר מרומז לנתניהו, ואמר: "הברית עם ארה"ב חזקה כתמיד ואין לה תחליף. קשר בלתי שביר".

הנשיא הוסיף: "הנשיא ביידן הוא ידיד גדול של ישראל. כשאירחנו אותו יכולתי לראות את האהבה שלו לעם ישראל ולמדינת ישראל. הדמעות ירדו מעיניו כשהוא חווה רגעים גדולים כאן. הוא חבר אמיתי של ישראל ואני מכבד אותו מאוד על כך. כולנו צריכים להבין שאנו חולקים את אותן מטרות - המטרה למיגור הטרור, המטרה בלחימה באימפריית הרשע המובלת מטהרן השואפת לערער את החוק והסדר העולמי, ולהוביל לפגיעה ישירה באינטרס הלאומי של בארה"ב. כמובן, גם כאויבת מובהקת שלנו".

"אני אומר לחברים שלנו באמריקה, ואני אומר לעם הישראלי - הקשר שלנו עם ארה"ב הוא חיוני, חיוני לרווחת האומות שלנו, ועלינו להתמקד בשדרוג וחיזוק הקשר הזה. הקשר הזה הוא קשר ייחודי הנמשך לאורך ההיסטוריה של שתי האומות המאמינות בערכים אנושיים אמיתיים. נפעל יחד לקידום הסיוע ההומניטרי בעזה ונפעל יחד ללא לאות, להחזרת החטופים לבתיהם. ונפעל גם בעוצמה, כנגד הטרור, ונעמוד מול אימפריית הרשע, ויחד נוביל את העולם והאזור לעתיד טוב יותר", הוסיף נשיא המדינה.

Ruomfw
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס / מרים אלסטר, פלאש 90

המשבר בין ירושלים לוושינגטון החריף ברקע החלטת האמריקנים שלא להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם לקרוא להפסקת אש מיידית בלחימה בעזה למשך שארית חודש הרמדאן, לצד קריאה לשחרור החטופים. זוהי הייתה הפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה שארצות הברית לא הטילה וטו על החלטה באו"ם הקוראת להפסקת אש - אך היא גם לא הצביעה בעדה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו איים לפני ההצבעה כי אם ארה"ב לא תטיל וטו על ההחלטה להפסקת אש שאיננה מותנית בשחרור החטופים - הוא יבטל את יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון לשיחות על רפיח. כאמור, ארה"ב לא הטילה וטו והמשלחת לא יצאה לדרכה.

מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו״ם | צילום: רויטרס

דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר על אי-הטלת הווטו: "ההצבעה שלנו לא משנה את המדיניות שלנו. אנחנו עדיין תומכים בהפסקת אש במסגרת עסקת חטופים. רצינו לתמוך בהחלטה אבל בגלל שלא היה בה גינוי ברור של חמאס - לא יכולנו לתמוך בה, ונמנענו מלהצביע בעד". עוד אמר קירבי על אי-הגעת המשלחת הישראלית לוושינגטון: "אנחנו מאוכזבים מאוד שהמשלחת הישראלית לא תגיע".

גורם מדיני בסביבת ראש הממשלה אמר לחדשות 13 בתגובה: "ארצות הברית צריכה לבדוק מי בירך על ההחלטה שלה - ולפי זה להבין האם ההחלטה נכונה או לא. משהו השתנה בימים האחרונים בהתנהלות האמריקנית, היינו חייבים לעשות מיד איתות חזק על זה. ארה"ב פגעה בקידום העסקה".