המתווה שישראל מקדמת: שחרור הגברים המבוגרים והנשים שנותרו בשבי

המגעים לעסקת חטופים חדשה עולים שלב, וישראל מנסה לשים על השולחן יוזמה לעסקה הומניטרית - שחרור של כלל הנשים שנותרו בשבי וכלל הגברים המבוגרים והחולים - תמורת ימי הפוגה ושחרור מחבלים "כבדים" יותר מבעסקה הקודמת

זמן צפייה: 02:50

המגעים לעסקת חטופים חדשה עולים שלב, והיום (שני) התקיימה פגישה בוורשה בירת פולין בין ראש המוסד דוד ברנע, ראש ה-CIA וויליאם ברנז וראש ממשלת קטר, בשעה שישראל מנסה לשים על השולחן יוזמה לעסקה הומניטרית - שחרור של כלל הנשים שנותרו בשבי וכלל הגברים המבוגרים והחולים - תמורת ימי הפוגה ושחרור מחבלים.

גם הפעם ישראל מתעקשת לדבר רק על חטופים שנשארו בחיים, ולאורך הימים האחרונים הייתה התלבטות אם ללכת על עסקה קטנה הומניטרית, או ללכת לעסקה רחבה יותר לשחרור כלל החטופים, אך בישראל מתחדדת ההבנה שאין היתכנות כרגע לעסקה לשחרור כלל החטופים מבלי נצירת האש, מה שלא על הפרק מבחינתה. עם זאת, חמאס לא מאותת בכלל שהוא מוכן ללכת לעסקה, כך שהמשא ומתן עשוי להיות סבוך יותר מהמשא ומתן הקודם.

מחאת משפחות החטופים בעקבות האסון בשג'אעיה חרבות ברזל
מחאת משפחות החטופים בעקבות האסון בשג'אעיה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חמאס לא מאותת שהוא מעוניין בעסקה, ובישראל אומרים: "מו"מ ארוך ומורכב לפנינו". המתווה החדש שנבחן בישראל כולל כאמור את שחרור כלל הנשים שנותרו בשבי לצד כלל הגברים המבוגרים, שלא מוגדרים "חיילים" מבחינת חמאס, ובתמורה יינתנו ימי הפוגה וישוחררו גם מחבלים "כבדים" יותר מבעסקה הקודמת. העסקה תחול רק על שבויים חיים.