דיווחים סותרים על המו"מ לעסקה; "ראש ה-CIA ישוב לקהיר"

בצל הפסימיות באשר לתוצאות השיחות בקהיר, גורם מצרי טען כי ישנם סימנים המעידים על כך שעסקה "מבשילה". מנגד, בכיר בחמאס האשים: "ישראל משתמשת במו"מ ככיסוי לפלישה לרפיח". בינתיים, משפחות החטופים ממשיכות להפגין - ואתמול נרשמו עימותים בין שוטרים למפגינים בתל אביב. תיעוד: נטלי, אחותו של החטוף מתן צנגאוקר, נגררת על ידי שוטרים | תמונת מצב

זמן צפייה: 00:26

בחלוף כשלושה ימים מאז פורסמה תשובת חמאס, שיחות המו"מ לעסקת חטופים ניצבות היום (חמישי) בפני צומת דרכים. לאחר שבכיר ישראלי התריע אתמול בשיחה עם חדשות 13 כי ישראל "דוהרת לקיר", ראש ה-CIA ויליאם ברנס, שערך ביממה האחרונה שורת פגישות עם בכירים בישראל, צפוי לשוב לחדרי המשא ומתן בקהיר - בעת בה כלי תקשורת ערביים מפרסים דיווחים סותרים בנוגע למצב הנוכחי של המגעים בין ישראל וחמאס.

בדיווח מצרי שפורסם הלילה, מקור המעורה בפרטים הביע אופטימיות באשר לסיכוי שיושגו הסכמות. "מצרים ממשיכה במאמציה להביא להפסקת אש - וישנם סימנים לכך שההסכם מבשיל", הודיע המקור, שהוסיף כי השיחות שיערכו היום יתמקדו בפתרון הסוגיות שנותרו במחלוקת. לדברי הגורם, חמאס והג'יהאד האסלאמי "מעוניינים בהצלחת המאמצים המצריים".

מנגד, בכיר חמאס עיזאת א-רשק אמר הבוקר כי ישראל "אינה רצינית בכוונתה להגיע להסכם", והאשים כי היא משתמשת במו"מ ככיסוי לפלישה לרפיח. לדברי בכיר ארגון הטרור, שצוטט בסוכנות הידיעות רויטרס, תשובת חמאס להצעת המתווכות "בלבלה" את ראש הממשלה בנימין נתניהו והציבה את ממשלתו בפני דילמה. "חמאס דבק בעמדתו אותה מסר למתווכות ובהסכמה שנתן להצעתם", טען א-רשק.

ראש ה-CIA ויליאם ברנס
ראש ה-CIA ויליאם ברנס | צילום: רויטרס

הפסימיות בנוגע לסיכויי המגעים להבשיל משתקפת גם במסרים שיוצאים מישראל, ובייחוד מסביבתו של ראש הממשלה נתניהו. אתמול צוטט ברויטרס גורם ישראלי שאמר כי ישראל "לא רואה כל סימן לפריצת דרך בשיחות המשא ומתן שמתנהלות במצרים".

במקביל, גוברים בישראל קולותיהם של גורמים הטוענים כי בעת בה תשובת חמאס הוצגה לציבור הישראלי היא כבר מוסגרה כ"תרגיל", והוצגה כתגובה שלא מאפשרת התקדמות במגעים לסגירת עסקה. לטענת הגורמים, הפערים היו פתירים, ועל אף שנעשו שינויים לרעת ישראל - ההצעה של ארגון הטרור לא דרשה התחייבות ישראלית לסיום המלחמה.

כניסת כוחות צה"ל למזרח רפיח
כוחות צה"ל ברפיח

בתוך כך, משפחות החטופים קיימו אתמול הפגנות במספר מוקדים בדרישה מהממשלה לקדם עסקה. בתל אביב נרשמו עימותים קשים בין מפגינים לשוטרים - שפעלו באלימות נגד בני משפחות של חטופים שניסו לרדת לנתיבי איילון.

נטלי צנגאוקר, אחותו של החטוף מתן צנגאוקר, פונתה לבית החולים איכילוב לאחר שתועדה נדחפת ונגררת על ידי מספר שוטרים במהלך המחאה בתל אביב. לטענת אמה עינב, אחד הקצינים חנק אותה והטיח אותה לרצפה. תיעוד התקרית בפתח הידיעה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405090845' autoplay='0' credit='כולנו חטופים' desc='נטלי ואמה עינב בבית החולים' poster='' kid='1_9p95tokv' duration='31']

במושב עמיקם, הקימו אמש קרוביהם הצעירים של חטופים שנותרו בשבי "מאהל נודד" מול ביתו של שר הביטחון ויאב גלנט. "בימים הדרמטיים האלה, אנחנו עוברים בין חברי קבינט המלחמה, בית בית, כדי לוודא שנראה את החטופים בבית", מסרו המוחים בעמיקם, "נהיה כאן עד שנקבל מכולם הבטחה אישית שהם שמים את החזרת החטופים מעל ולפני כל דבר אחר - לפני הפוליטיקה, לפני רפיח. אלה החיים של האחים והאחיות ההורים ובני הדודים שלנו".