בשווי 260 מיליון דולר: זה הנשק שארה"ב מעכבת את העברתו לישראל

ברקע פעילות צה"ל ברפיח, ותשובת חמאס על מתווה העסקה, ממשל ביידן עדיין לא אישר את העברת המשלוח, הכולל כ-6,500 ערכות לדיוק פצצות. לקונגרס נודע כבר בחודש ינואר על העסקה, אך מאז העניין לא התקדם

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בצל תחילת פעולה ממוקדת של צה"ל ברפיח ותשובת חמאס, עיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני מדווח הלילה (שלישי) ומפרט על משלוח הנשק אותו החליט אתמול ממשל ביידן לעכב בדרך לישראל. לפי הדיווח, המשלוח כולל אלפי כלי נשק מסוגים שונים.

ההחלטה האמריקנית מגיעה לאחר שהממשל דחה באופן מוצהר את התוכנית של ישראל למתקפה ברפיח לפירוק גדודי חמאס הנותרים. הבית הלבן התנגד באופן פומבי לקריאות להגביל את מכירות הנשק לישראל למרות הביקורת הגוברת על מספר ההרוגים ועל ההרס בתוך עזה, שהגיעו לאחר שימוש בנשק אמריקני.

לפי גורמים המעורים בפרטים, על הפרק עומדת מכירה של עד כ-6,500 ערכות לניווט טילים כך שיהיו מונחי מטרה. לקונגרס האמריקני נודע לראשונה בחודש ינואר על המשלוח האפשרי, שעלותו כ-260 מיליון דולר, אך מאז הממשל לא קידם את העסקה.

תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, סירב להתייחס אתמול לנושא, ואמר במהלך תדרוך הבית הלבן כי "ההתחייבויות הביטחוניות שלנו לישראל יציבות כברזל".

מחלקת המדינה נדרשת להודיע לקונגרס כאשר כשארה"ב מתכננת למכור נשק למדינות אחרות, כשהעסקה תעלה מעל ערך דולר ספציפי. מחלקת המדינה מספקת בדרך כלל מידע לוועדות לענייני חוץ של בית הנבחרים ולוועדות יחסי החוץ של הסנאט לפני מכירות נשק אפשריות, ואחריהן נשלחת הודעה רשמית לקונגרס.