בכיר ישראלי: "הצעת חמאס לא מקובלת עלינו"; משלחת תצא לקהיר

דיווחים: במסגרת המתווה שלו הסכים חמאס, 33 חטופים "חיים או מתים" ישוחררו בשלב הראשון. צה"ל ייסוג באופן הדרגתי מהרצועה, וישראל תשחרר 30-50 אסירים פלסטינים על כל חטוף. משלחת ישראלית תצא לקהיר. נתניהו שוקל לכנס מסיבת עיתונאים הערב. משפחות חטופים ימסרו "הצהרת חירום" מחוץ לקריה

בנימין נתניהו ויחיא סינוואר
בנימין נתניהו ויחיא סינוואר | צילום: רויטרס

לאחר התשובה החיובית של חמאס אתמול על המתווה שהוצע לה לעסקת חטופים, דיווחים בארה"ב ולבנון מסבירים היום (שלישי) את פרטי המתווה. לפי הדיווחים, במהלך העסקה ישחרר חמאס 33 חטופים, בהם בעיקר נשים, ילדים, קשישים וחולים. בתמורה, צה"ל יחל בנסיגה הדרגתית מחלקים ברצועת עזה, ויפסיק טיסות סיור למשך עשר שעות מדי יום. בנוסף, תתאפשר תנועה חופשית של פלסטינים עקורים.

בכיר ישראלי המעורה בפרטים מסר לרויטרס: "ההצעה של חמאס לא מתקבלת על הדעת", ובניו יורק טיימס דווח כי זוהי גם דעתו של הבית הלבן. במקביל, משלחת תמריא לקהיר. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל למסור הצהרה הערב, אך גורמים בסביבתו אמרו כי "הסיכויים לכך לא גבוהים".

הפצצות צה"ל ברפיח
הפצצות צה"ל ברפיח | צילום: רויטרס

בתוך כך, עיתון ה"ניו יורק טיימס" סיפר על הדרמה מאחורי המגעים לעסקה, לפי בכירים אמריקניים. לפי הדיווח, בימים האחרונים המשלחת האמריקנית "איבדה את זה" כאשר שמעה למה חמאס באמת הסכים. לטענתם, חמאס הסכים לתנאים שכלל לא הוסכמו במסגרת הכללית של המשא ומתן עם ישראל - ובתגובה, המשלחת האמריקנית הכריזה בפניהם כי "המשא ומתן מת".

בתגובה לכך, המשלחת של חמאס נלחצה והודיעה כי תגיש הצעה אחרת - אותה הצעה שפורסמה אמש בתקשורת. עוד הוסיפו בכירים אמריקנים וישראלים כי ההצעה השנייה, שחמאס הסכים עליה, עדיין "אינה מתקבלת על הדעת" אך היא כן מאפשרת להמשיך במשא ומתן בנוגע לעסקה כוללת.

בנוסף, דווח כי בכירים בבית הלבן לא הבינו את המצב החדש במשא ומתן - מצד אחד, חמאס הודיע כי הוא הסכים לעסקה אך לא מדובר בתנאים עליהם דנו המשלחות, ומהצד השני - ישראל הודיעה כי היא מתחילה מבצע בדרום רצועת עזה, אך המבצע הוא "ממוקד וטקטי" במזרח רפיח. בתוך כך, לצד חוסר ההסכמה מישראל, מצרים ביקשה מישראל לשלוח בזמן הקרוב משלחת לקהיר, על מנת שיובהר איזה מתווה הוצע לחמאס, והצדדים יוכלו להיכנס עליו להליך של משא ומתן.

תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח

בשלב הראשון, ישוחררו 30 אסירים פלסטיניים, "ילדים" ונשים, על כל חטוף ישראל שישוחרר, ועוד 30 אסירים מעל גיל 50 על כל חטוף מעל גיל 50. חיילות אמורות להשתחרר גם הן, אך על כל חיילת ישראל תצטרך לשחרר 50 אסירות, כולל 30 כאלה שמרצות מאסר עולם.

לפי הדיווח, מדי שבוע ישחרר חמאס שלושה חטופים. בשבוע השישי והאחרון של השלב הראשון, כל החטופים הנותרים מה-33 אמורים להשתחרר. לפי המסמך. חשוב לציין כי מתוך מכסת החטופים, חמאס יוכל לשחרר גם גופות חטופים. בנוסף תורחב מכסת הסיוע ההומניטרי שייכנס לרצועה.

המתווה לא הרחיב במלואו את פרטי השלב השני של ההסכם, שאמור לכלול "תקופת רגיעה בת קיימא" בעזה ושחרור כל החטופים הנותרים, כולל חיילים זכרים. השלב השלישי אמור לכלול תוכנית לשיקום רצועת עזה במשך שלוש עד חמש שנים, במסגרתה ייבנו בתים חדשים ותשתיות לאזרחים.

טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח
טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח | צילום: רויטרס

נזכיר כי אתמול בשעות הערב לאחר מספר ימי המתנה, חמאס פרסם הודעה בה נמסר כי הוא מקבל את המתווה המצרי להפסקת אש ברצועת עזה. ההודעה הועברה על ידי ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, למצרים ולקטר - והתקבלה גם בירושלים. בתגובה להודעת ארגון הטרור, גורמים בישראל הבהירו כי חמאס הביע הסכמה למתווה מצרי "מרוכך" שאינו מקובל על ישראל - כחלק מתרגיל שמטרתו לדחות את פעולת צה"ל ברפיח. לצד זאת, בכיר ישראלי לא שלל את ההצעה על הסף.

בעקבות ההתפתחויות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי קבינט המלחמה קיימו התייעצות טלפונית, בסופה נמסר מלשכת רה"מ: "קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה". לצד זאת, בהתייעצות של קבינט המלחמה הוחלט כי ישראל תמשיך לקחת חלק במגעים לעסקת חטופים. "על אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל", נמסר בהודעה.