גורמים בארה"ב: תשובת חמאס "רצינית", על ישראל להחליט

גורמים המעורים במגעים מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי הסכמת ארגון הטרור אמש למתווה שהוצע הייתה כנה ורצינית, וטענו כי כעת ישראל צריכה להחליט האם לקבל אותה ולגבש עסקה. דיווחים פלסטיניים: ישראל תוקפת בצד העזתי של מעבר רפיח

Whatsapp Image 2024 05 04 At 2
מפגינים נגד הממשלה ולמען החזרת החטופים בת"א | צילום: רויטרס

לאחר שחמאס הודיע אתמול באופן רשמי כי העביר תשובה חיובית למתווכות על המתווה שהוצע לה לעסקת חטופים, הלילה (שלישי) דווח ב"ניו יורק טיימס" כי לפי שני גורמים המעורים במגעים, "תשובת חמאס הייתה רצינית", וכי כעת "ישראל צריכה להחליט האם לקבל אותה".

עיתון "אל אח'באר" הלבנוני פרסם את עיקרי המתווה לטענתו עליהם הסכים חמאס. לפי הדיווח, בשלב הראשון בין היתר תתבצע נסיגה של כוחות צה"ל מאזורים מאוכלסים והפסקת לחימה באופן הדדי. בנוסף, יכנסו לרצועה מדי יום כ-600 משאיות סיוע, בהן גם דלק. במהלך השלב הראשון ישוחררו 33 חטופים, מהקטגוריה ההומניטרית הכוללת נשים, קשישים וחולים. בתמורה, תשחרר ישראל 30 אסירים צעירים ונשים בתמורה לכל חטוף, בהתאם לרשימה שתגיש החמאס על פי וותק מאסר.

בשלב השני יושלם ההסכם בדבר ההסדרים הנחוצים לסיום המלחמה, והכרזה על כניסתו לתוקף לפני תחילת חילופי החטופים שנותרו ואסירים בין הצדדים - כל הגברים הישראלים הנותרים בחיים, בהם גם חיילים, תמורת מספר מוסכם של אסירים מבתי הכלא הישראלים וממחנות מעצר, ונסיגת הכוחות הישראלים אל מחוץ לרצועת עזה.

בשלב השלישי יוחזרו כל גופות החטופים והמחבלים, כלומר משני הצדדים, ותחל תוכנית שיקום בת חמש שנים לרצועת עזה, הכוללת בניית בתים, מתקנים אזרחיים ותשתיות. הצד הפלסטיני יימנע משיקום תשתיות ומתקנים צבאיים ולא ייבא כל ציוד, חומרי גלם או רכיבים אחרים המשמשים למטרות צבאיות. הערבים להסכם יהיו קטר, מצרים וארה"ב.

משפחות חטופים מוחות מול הקריה בת"א חוסמות את דרך בגין
משפחות חטופים מוחות מול הקריה בת"א חוסמות את דרך בגין | צילום: נבט כהנא

הודעת חמאס הועברה על ידי ראש הלשכה המדינית של הארגון, אסמאעיל הנייה, למצרים ולקטר - והתקבלה גם בירושלים. בתגובה להודעת ארגון הטרור, גורמים בישראל הבהירו כי חמאס הביע הסכמה למתווה מצרי "מרוכך" שאינו מקובל על ישראל - כחלק מתרגיל שמטרתו לדחות את פעולת צה"ל ברפיח. לצד זאת, בכיר ישראלי לא שלל את ההצעה על הסף.

בעקבות ההתפתחויות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי קבינט המלחמה קיימו התייעצות טלפונית, בסופה נמסר מלשכת רה"מ: "קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה". לצד זאת, בהתייעצות של קבינט המלחמה הוחלט כי ישראל תמשיך לקחת חלק במגעים לעסקת חטופים. "על אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל", נמסר בהודעה.

במקביל, לפי דיווחים פלסטיניים ברצועת עזה, צה"ל תקף באופן אינטנסיבי ברפיח במהלך הלילה. לפי הפלסטינים, טנקים ישראליים נמצאים במרחק של 200 מטרים בלבד ממעבר רפיח ופועלים במקביל לציר פילדלפי. הפלסטינים מדווחים לפי שעה על תשעה הרוגים. אמש הודיע צה"ל כי הוא פועל באופן נקודתי במספר מוקדים בעיר הדרומית.