קהיר מחריפה את הטון: "ישראל לא מעוניינת בעסקת חטופים"

במצרים תוקפים את ישראל בעקבות המבצע ברפיח - ודורשים לעצור אותו מיידית. הנשיא המצרי א-סיסי הוסיף בפסגה הערבית: "ישראל מעוניינת להסלים את המצב ברצועת עזה, מתחמקת מאחריותה להפסקת אש". לפי מקורות מצריים, קהיר מעוניינת לנקוט בצעדים נוספים נגד ישראל - אך הסכם השלום לא בסכנה

זמן צפייה: 01:12

היחסים עם מצרים ממשיכים להתדרדר: קהיר מחריפה את הטון נגד ישראל בעקבות המבצע ברפיח - ודורשת לעצור אותו מיידית, כיוון שהם רואים בו סכנה לביטחון המצרי. נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, תקף היום (חמישי) במהלך הפסגה הערבית בבחריין את התנהלות ישראל: "ממשיכה לברוח מהאחריות שלה ומערימה על המאמצים שמושקעים למען הפסקת האש ועסקת חטופים - הם מעוניינים להסלים את המצב".

כמו כן, א-סיסי רמז שישראל רוצחת ילדים באופן מכוון ברצועת עזה: "ילדי פלסטין שנהרגו, ביניהם עשרות אלפים בעזה, הזכויות שלהם יישארו כחרב על מצפון האנושות עד שייעשה להם צדק באמצעות מנגנוני החוק הבין-לאומי".

לפי מקורות מצריים, קהיר מעוניינת לנקוט בצעדים נוספים נגד ישראל כדי לעצור את הפעולה ברפיח - אך הסכם השלום בין המדינות אינו בסכנה. מוקדם יותר היום, שני מקורות מצריים מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי קהיר דחתה הצעה ישראלית לפתיחה מחודשת של מעבר רפיח בניהול משותף של שתי המדינות.

תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח | צילום: עבד רח'ים חטיב, פלאש 90

לפי המקורות, אנשי שב"כ הציגו את ההצעה לגורמים רשמיים במצרים במהלך ביקור שערכו בקהיר ביום רביעי, ברקע המתיחות שנוצרה בעקבות פלישת צה"ל לרפיח. עוד הוסיפו בדיווח כי ההצעה הישראלית כללה מנגנון לניהול המעבר הקריטי לאחר שתבוצע נסיגה של צה"ל - אך מצרים דחתה אותה בטענה כי ניהול המקום צריך לעבור לידי הרשות הפלסטינית בלבד.

טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח
טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, לפני יומיים דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי מצרים שוקלת להוריד את דרגת היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. כאחד מהצעדים, שוקלת מצרים להחזיר את השגריר המצרי מתל אביב. מוחמד אנואר סאדאת, אחיינו של הנשיא המצרי שחתם על הסכם שלום עם ישראל בשנת 1979, אמר כי המחלוקת הנוכחית היא המשבר הדו-צדדי החמור ביותר של המדינות מאז כוננו ביניהן יחסים. "עכשיו יש חוסר אמון", אמר סאדאת, חבר לשעבר בפרלמנט המצרי. "ועכשיו יש סוג של חשד הדדי בין שני הצדדים".