יוצרת הפתיח של "שמים אדומים" על השימוש ב-AI: "המגע האישי היה תמיד לנגד עיניי"

רגע לפני פרק סיום העונה (שני, 21:15 ברשת 13), מירב שחם, במאית ויוצרת פתיחים לסדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע, סיפרה לנו על יצירת הפתיח של "שמים אדומים", שנחשב לפתיח הטלוויזיוני הראשון בעולם שנוצר בבינה מלאכותית: "המשימה הזו לא הייתה קלה בכלל, היה הרבה ניסוי וטעייה, חלק גדול מהחומרים נזרק לפח"

זמן צפייה: 01:11

מירב שחם, בעלת הסטודיו לאנימציה Bananamoon, עומדת מאחורי עשרות פתיחים של סדרות טלוויזיה, בהן "שמים אדומים", "גוף שלישי", "פאודה", "המפקדת", "האחיות המוצלחות שלי", "שעת נעילה" ועוד. לקראת פרק סיום העונה של "שמים אדומים" (שני, 21:15 ברשת 13), שחם שיתפה אותנו בתהליך העבודה על הפתיח של הסדרה, שנחשב לפתיח הטלוויזיוני הראשון בעולם שנוצר בבינה מלאכותית.

פספסתם את אחד הפרקים של "שמים אדומים"? צפו כאן

איך הרעיון לפתיח נולד?

"במשך יותר מעשור אני מביימת ויוצרת פתיחים לסדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע. יש לי תואר שני בתקשורת חזותית ואני גם מרצה באקדמיה לעיצוב שנקר בתחום הפוסט-פרודקשן, עיצוב ואנימציה. כאשת מקצוע ומרצה, אני משתדלת להתעדכן בחידושים ועדכונים בתחום שלנו וכך באוגוסט שנה שעברה התחלתי לחקור מחוללי תמונות בבינה מלאכותית, ובעיקר את יכולותיה בתחום האנימציה. התנסיתי במספר פלטפורמות ויצרתי עשרות סרטוני אנימציה המבוססים על בינה מלאכותית. ברגע שרון לשם, אחד מיוצרי הסדרה, פנה אליי, הצעתי שנבדוק את האופציה של יצירת הפתיח באנימציית AI".

מירב שחם
מירב שחם | צילום: עומר מסינגר

"כשאני צופה בפתיח היום הוא מרגיש לי 'מיושן' ועברו מאז היצירה רק 8 חודשים. תוך כדי העבודה הוחלפו ושונו דגמי הבינה המלאכותית ואיתם חלו שינויים קיצוניים באיכות ובסגנון. לכן, נאלצתי להסתגל במהירות לשינויים הללו. תוך כדי העבודה רון לשם, הבמאי אלון זינגמן, ואני ביצענו סיעור מוחות, ניסינו להבין אילו מצבים נרצה לבדוק דרך המכונה וכך כתבנו תסריט שהותאם במיוחד לכלי מהסוג הזה".

כמה זמן לקח לך ליצור את הפתיח?

"ברוב האנימציות AI שנתקלתי בהם הייתה אסתטיקה מאוד פסיכדלית ומטרידה, לרוב סוריאליסטית מאוד. האתגר הגדול היה לפתח נרטיב ברור סביב אירועים שהתרחשו במציאות. אני עבדתי עם הממשק של Stable Diffusion. רציתי שהתוצאה שתתקבל תהיה הכי קרובה לסצנה הכתובה שלנו. המשימה הזו לא הייתה קלה בכלל, היה הרבה ניסוי וטעייה, חלק גדול מהחומרים נזרק לפח והיו המון עבודת עריכה".

"היה לנו רצון לייצר Title Sequence שיספר סיפור וירגש את הצופים. משום שהאנימציה יצאה ממכונה לא אנושית, המגע האישי והרגישות עמדו לנגד עיניי יותר מתמיד. היו הרבה רגעים בפתיח שלא רציתי לוותר עליהם וייצרתי אותם שוב ושוב עד שהצלחתי לחדד את התוצאות לרמה שרציתי. כמובן, בשילוב השיר המרגש Giant Heart של להקת TheAngelcy שמיד העניק להכול רובד נוסף וחשוב כל כך".

מה למדת מהתהליך ולאן את חושבת שהבינה המלאכותית תיקח את עולם היצירה?

"זה מעניין באיזה קצב הדברים משתנים, אני תוהה מה עוד צפוי לנו. הפתיח עצמו נוצר בנובמבר 2022 במיוחד לקראת פסטיבל סירייס מאניה ובמובנים של בינה מלאכותית זה כמו להגיד שהפתיח נעשה לפני 5 שנים. הכלי הזה מתפתח עוד ועוד מיום ליום, מה שנראה כמו פלא אתמול מרגיש למחרת משומש ושחוק. אנחנו היוצרים צריכים להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק, לחפש את היצירתיות, הסיפור והתוכן ולהזכיר לעצמנו שאנחנו בסופו של דבר אלה שמפעילים את הכלי הזה ולא להפך".

"תמיד יהיה פחד לגבי כל טכנולוגיה חדשה שקיימת. הרצון שלי הוא להתיידד עם הפחד הזה על ידי מחקר מעמיק והבנה כיצד הכלי הזה יכול לשמש אותי כיוצרת. היום, אני כבר מסתכלת על הטכניקה בעיניים קצת שונות. יצירת הפתיח לימדה אותי המון על שליטה וחוסר שליטה בפרויקט, למדתי לאהוב את ה'טעויות' ובמקביל גם לרסן ולהגביל את ה- AI לצרכים שלי. זה תהליך חשוב שמביא איתו סקרנות ורעב לפרויקט הבא".

שמים אדומים, פרק סיום העונה, שני, 21:15, רשת 13